30 lat na rynku
11 października 2022
CUSTOMER STORY: Natychmiastowe zdobywanie świadomości biznesowej w branży spożywczej
Strona główna Blog CUSTOMER STORY: Natychmiastowe zdobywanie świadomości biznesowej w branży spożywczej
11 października 2022

CUSTOMER STORY: Natychmiastowe zdobywanie świadomości biznesowej w branży spożywczej

Gordon Food Service usprawnia analitykę biznesową z danymi aktualizowanymi w czasie rzeczywistym. „Przeszliśmy z 24-godzinnych opóźnień w uzyskiwaniu informacji o tym, co się stało, do możliwości reagowania na to, co budzi nasze obawy, już w zaledwie kilka minut” – mówi Eric Patterson, starszy analityk biznesowy w Dziale Sprzedaży Gordon Food Service.

Zmniejszanie przepaści między źródłem a chmurą

Ponad 120 lat temu firma Gordon Food Service zaczęła dostarczać masło i mleko końmi i bryczkami. Obecnie jest to największe w USA rodzinnie zarządzane przedsiębiorstwo gastronomiczne, posiadające ponad 170 sklepów, kilkadziesiąt magazynowych centrów dystrybucji i sieć dostaw obejmującą operatorów gastronomicznych.

Gordon Food Service dąży do tego, aby opierać decyzje biznesowe na najnowszych dostępnych danych, ale w miarę wzrostu ich ilości coraz trudniej było uwolnić dane i podjąć odpowiednie działania.

„Przed 2005 r. większość danych znajdowała się na komputerach mainframe” – mówi Tom Majeski, menedżer ds. aplikacji i usług związanych z danymi w Gordon Food Service. „Do 2015 r. rozprzestrzeniły się one na setki baz danych Oracle i SQL Server w centrach danych oraz do wielu ofert SaaS w chmurze. Zarządzanie taką ilością danych stało się wyzwaniem i dostrzegliśmy potrzebę ich konsolidacji w celu wsparcia rosnącego zapotrzebowania na analitykę”.

Firma rozpoczęła realizację ambitnej strategii transformacji danych, która rozpoczęła się od wyboru Google Cloud Platform (GCP) jako dostawcy chmury. Aby przenieść wszystkie swoje dane do tej jednej lokalizacji w chmurze, liderzy firmy szukali rozwiązania, które byłoby łatwo zarządzane za pomocą intuicyjnego interfejsu i zapewniało dostęp do metadanych. Firma rozważała trzy możliwości i wybrała Qlik Data Integration ze względu na jego zdolność do bezproblemowego przechwytywania danych z wielu źródeł i propagowania ich do szerokiej gamy obiektów docelowych.

„Qlik reprezentował wizję i skonsolidowane zarządzanie produktem, co zgadza się z naszą wizją tego, jak chcielibyśmy zarządzać replikacją danych” – wyjaśnia Majeski.

Udana replikacja 4 tys. obiektów

Firma Gordon Food Service wprowadziła swoją pierwszą tabelę SAP pod koniec 2020 r., a obecnie osiąga niemalże w czasie rzeczywistym strumieniowe przesyłanie danych z 11 źródeł w tym SAP, SQL i Oracle do Google BigQuery, Oracle i Kafka. W czerwcu 2021 r. potok danych w chmurze obejmował ponad sześć środowisk SAP, 54 obszary tematyczne, 929 tabel i 12,7 TB danych, a dodanie nowego źródła danych zajmowało mniej niż jeden dzień.

„Dzięki Qlik Data Integration naprawdę znaleźliśmy się w doskonałym położeniu” – dodaje Majeski. „Obecnie replikujemy około 4 tys. obiektów i działa to naprawdę dobrze”. „Możemy teraz replikować dane z dowolnej bazy danych z serwerów lokalnych (on-prem) i w większości przypadków opóźnienie wynosi poniżej sekundy od momentu zmiany w źródłowej bazie danych do momentu jej odzwierciedlenia w jeziorze danych” – mówi kierownik zespołu ds. oprogramowania i analiz, Kyle Partlo. „Mamy dostęp do wszystkich systemów on-prem lub HANA i 98% systemów źródłowych jest pokrytych. Realizacja setek danych zajmuje mniej niż dzień.”

Oprócz wspierania błyskawicznych decyzji biznesowych, dane są obecnie wykorzystywane przez pracowników działu sprzedaży do generowania leadów oraz do głębszej analizy takich zagadnień, jak utracona sprzedaż. Są one również przekazywane do CRM, który generuje alerty informujące o działaniach dla pracowników sprzedaży. Środowiskiem Qlik Data Integration zarządza jedna osoba zatrudniona na pół etatu.

Firma Gordon Food Service jest w trakcie wdrażania systemu SAP na dużą skalę i poprzez natywny konektor do systemów SAP, Qlik Replicate pomaga jej również uniknąć problemów, typowych dla SAP. Firma obecnie z powodzeniem łączy Qlik ze wszystkimi sześcioma środowiskami SAP.

Odpowiadanie na pytania w ciągu kilku minut

Eric Patterson, starszy analityk biznesowy ds. sprzedaży w Gordon Food Service, wyjaśnia: „Nasza pierwotna wizja zakładała stworzenie infrastruktury, która byłaby zwinna, otwarta i działała niemal w czasie rzeczywistym, ponieważ wiedzieliśmy, że szybkość innowacji i zmian będzie wymagała tego w przyszłości. Wszystko to pojawiło się w trakcie budowania pierwszej wersji naszej platformy”.

Wcześniej firma miała wgląd w dane operacyjne tylko poprzez aplikacje jednofunkcyjne, ale teraz może łączyć obiekty źródła danych i mieć wgląd w cały proces replikacji. Dzięki temu firma jest w stanie odpowiedzieć na pytania w ciągu kilku minut, podczas gdy wcześniej zajęłoby to nawet miesiąc przy użyciu ręcznych eksportów i arkuszy kalkulacyjnych.

„Przeszliśmy od 24-godzinnego opóźnienia w uzyskaniu informacji o tym, co się stało do możliwości zgłaszania problemów w ciągu zaledwie kilku minut” – mówi Patterson.

Po wdrożeniu nowego rozwiązania w zakresie danych, użytkownicy końcowi z różnych oddziałów organizacji mogą wgłębiać się i odkrywać lepsze sposoby patrzenia na dane i wykorzystywać je, a zespoły operacyjne mają teraz dostęp do danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego, co pozwala na bieżąco optymalizować problemy logistyczne. W tym celu stosuje się wykrywanie doświadczeń użytkowników w trakcie całej podróży klienta, a firma Gordon Food Service zbudowała kompletne modele danych dla całego procesu realizacji zamówienia. Wszelkie problemy mogą być natychmiast przekazywane pracownikom, co pozwala na szybkie podjęcie działań zaradczych.

„Nasza nowa platforma jest nastawiona na przyszłość, a z każdą nową rzeczą, której się uczymy lub pytaniem, na które odpowiadamy, napędza nas wszystkich do przodu w kierunku bardziej świadomej przyszłości” – podsumowuje Patterson.

„Możemy teraz replikować dane z dowolnej bazy danych on-prem w tym SAP HANA, Oracle i SQL Server do jeziora danych obsługiwanego przez Google Cloud i BigQuery. W większości przypadków, mamy opóźnienia poniżej sekundy” – dodaje Kyle Partlow, kierownik zespołu ds. oprogramowania i analiz.

Źródło: Qlik.com

Szukasz systemu BI dla swojej firmy? Zaproś nas na prezentację platformy BI Qlik!

ewa_rut
Opracowanie
Ewa Rut-Skrzypczak

Dyrektor Działu Business Intelligence oraz Członek Zarządu w firmie Humansoft.

Od ponad 20 lat związana zawodowo z branżą IT. Posiada 12-letnie doświadczenie w obszarze Business Intelligence. Koordynator wielu kompleksowych projektów wdrożeniowych systemów Business Intelligence dla firm z branży FMCG oraz sektora energetycznego, petrochemicznego i finansowego. Prelegentka i autorka wielu wystąpień i publikacji na temat Business Intelligence.

Przeczytaj także
12 lutego 2021
System Business Intelligence – co to jest i dlaczego warto go wdrożyć?
Zobacz więcej
08 stycznia 2020
WIDEO: QlikView i jego gigantyczne możliwości
Zobacz więcej
13 sierpnia 2021
Zwielokrotnienie wartości danych Big Data
Zobacz więcej