Co należy przygotować przed rozpoczęciem wdrożenia sklepu internetowego?
Wdrożenie sklepu online to znacznie więcej niż tylko przeniesienie sprzedaży do internetu.
To również szansa na usprawnienie procesów i dotarcie do nowych klientów, ale także sposób na zaoferowanie nowoczesnego, wygodnego kanału zakupowego. Żeby jednak e-commerce naprawdę działał – potrzebne są solidne fundamenty.
Zanim przystąpisz do wdrożenia sklepu online, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie danych i procesów, które będą jego podstawą. W tym artykule podpowiadamy, co uporządkować i przygotować jeszcze przed startem, by uniknąć kosztownych błędów i od razu zyskać przewagę na rynku. To właśnie te elementy zdecydują, czy Twój sklep będzie działał płynnie, efektywnie i skutecznie przyciągał klientów:
- odpowiednio przygotowane fotografie sprzedawanych produktów i opisy wraz ze specyfikacjami technicznymi,
- ustalenie, a być może i podpisanie nowych umów, dotyczących form płatności i wysyłki jakie zostaną udostępnione klientom,
- przygotowanie regulaminu e-sklepu oraz klauzuli RODO – tutaj zalecamy skontaktowanie się z prawnikiem, który opracuje oba dokumenty.
Każdy z tych obszarów ma kluczowe znaczenie dla doświadczenia zakupowego klienta – a tym samym dla sprzedaży. Dlatego tak ważne jest, aby tak przygotować sprzedaż online, żeby stała się przedstawicielem handlowym firmy w internecie.
Fotografie oferowanych produktów
Znane porzekadło mówi, że obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. W internecie działa ta sama zasada co w tradycyjnym sklepie. Klient najpierw widzi produkt/zdjęcie, a dopiero potem przechodzi do opisu lub zapoznaje się z jego danymi technicznymi.
Zdjęcia stanowią więc w sklepie online najważniejszą informację o produkcie, która ma bezpośredni wpływ na to czy klient otworzy kartę produktu. Jeżeli będą złej jakości i nie wyeksponują walorów towaru szanse, że klient dokona zakupu są małe.
* Źródło: Raport The Field Agent – The Digital Shopper
Nawet jeśli opis produktu będzie niezwykle szczegółowy i malowniczy to klienci online nie są zbyt chętni do zakupu towaru, którego fotografii nie widzieli. Nikt przecież nie chce kupować tzw. „kota w worku”. Zdjęcia produktów pomagają więc zwiększyć, a nawet przykuć uwagę kupującego, wzbudzić jego zaufanie a także przełożyć się na współczynnik konwersji.
Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule:
E-commerce: Jaki wpływ mają zdjęcia na sprzedaż w sklepie online?
Opisy i dane techniczne produktów
W sklepie internetowym opis produktu ma zastąpić sprzedawcę, dlatego musi jednocześnie zainteresować, doradzić, przekonać, a na koniec skierować klienta do kasy. Informacje o produkcie muszą być przygotowane w taki sposób, żeby jak najlepiej odwzorować jego cechy w świecie cyfrowym – ma poinformować o właściwościach, cechach, zastosowaniu, czy wymiarach produktu. Odpowiednio wykorzystane informacje produktowe, wpływają na budowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych klientów, co się przekłada na ich konkretne decyzje.
*Źródło: Inriver report – Inside the mind of the online shopper
Słabo, niedokładnie przygotowany opis może skutecznie zniechęcić do zakupów. Badania firmy Inriver wskazały, że dla 94% kupujących online opis produktu ma znaczenie, z czego aż dla 35% jest on niezbędny.
O tym jak przygotować dobry opis i jakie mogą być są konsekwencje źle opisanego produktu przeczytacie w naszym artykule:
Dostępne formy płatności
Jedną z ważnych decyzji, jaką należy podjąć zanim zostanie uruchomiany sklep internetowy, są rodzaje form płatności z jakich będą mogli skorzystać klienci. Na przestrzeni ostatnich lat nastąpiła ogromna zmiana preferencji Polaków dotyczących sposobów opłacania zakupów online. Obecnie popularnych jest wiele form płatności, dlatego należy dać klientom możliwość wyboru ich ulubionej.
* Źródło – NBP
W celu uruchomienia płatności online należy podpisać stosowną umowę z wybranym operatorem płatności oferującym jak najszerszy ich zakres w tym: płatności mobilne BLIK, przelewy online, raty online, płatności odroczone, integracje z portfelami elektronicznymi, obsługa płatności kartą.
Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule:
E-commerce: Formy płatności – co preferują klienci? Dane z raportu NBP
Sposoby dostawy
Kolejną z ważnych decyzji, jaką należy podjąć zanim zostanie uruchomiany e-sklep, jest ustalenie kwestii związanych z wysyłką zakupionych produktów.
Obecnie e-klienci nie tylko chcą mieć wybór formy dostawy, która najlepiej będzie odpowiadać ich potrzebom. Zaczęli również bardziej zwracać uwagę na to kiedy otrzymają produkty i uzależniać od tego wybór miejsca gdzie dokonają zakupu. Warto więc zaproponować klientom różne metody dostawy, gdyż może to znacząco przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
*Źródło: Gemius
W tym celu najkorzystniej jest podpisać umowę lub wykupić abonament na przesyłki w wybranych firmach kurierskich. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom takim jak integracja e-sklepu z firmami kurierskimi, w jednym miejscu uzyskuje się dostęp do dokumentów przewozowych, sprawdzania statusu i historii przesyłek oraz możliwości zamówienia kuriera po odbiór paczek. Dzięki stałej wymianie danych między systemami efektywność pracy znacząco wzrasta, a klienci szybciej otrzymują swoje zamówienia.
Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule:
E-commerce: Opcje dostawy – co wybierają klienci? Dane z badania Gemius
Celem wdrożenia e-sklepu jest nie tylko rozszerzenie sprzedaży o kanał online. To również strategiczny krok w kierunku rozwoju firmy i zwiększenia jej konkurencyjności na rynku. Internet daje niemal nieograniczony zasięg – pozwala dotrzeć do klientów z różnych regionów, a nawet z całego świata, niezależnie od godzin otwarcia czy lokalizacji firmy. Dobrze zaprojektowany i zintegrowany sklep internetowy może stać się jednym z kluczowych narzędzi sprzedażowych, wspierając tradycyjne kanały dystrybucji.
Humansoft B2B – Twoja sprzedaż online na wyższym poziomie
Humansoft e-Sklep to idealne rozwiązanie do prowadzenia profesjonalnej sprzedaży produktów online. Nasza platforma jest nowoczesna, łatwa w obsłudze i oferuje liczne integracje. Jeśli poszukujesz sklepu internetowego zintegrowanego z systemem do obsługi firmy (HermesSQL lub Corax), zapraszamy Cię na bezpłatną prezentację. Umów się z nami, aby poznać wszystkie zalety naszego rozwiązania!
Kierownik Działu E-commerce
Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.