30 lat na rynku
23 maja 2023
E-commerce: Formy płatności – co preferują klienci? Dane z raportu NBP
Humansoft Blog E-commerce: Formy płatności – co preferują klienci? Dane z raportu NBP
23 maja 2023

E-commerce: Formy płatności – co preferują klienci? Dane z raportu NBP

Współcześni e-konsumenci mają wyrobione swoje przyzwyczajenia. Bywają też nieufni jeśli chodzi o formy zapłaty.

Najczęściej są wierni swoim ulubionym, sprawdzonym i uważanym przez siebie za bezpieczne. Coraz mniej osób chce za każdym razem logować się do bankowości online i uzupełniać wszystkie dane przelewu. Poza tym odnotowanie takich wpłat wymaga czasu więc i dostawa produktu znacznie się wydłuża. Na popularności zyskują nowoczesne metody płatności. Należy więc zadbać, aby e-klient miał możliwość wyboru metody zapłaty za zamówienie.

Dostępne sposoby płatności

Jedną z ważnych decyzji, jaką musimy podjąć zanim uruchomimy sklep internetowy, są rodzaje form płatności dla klientów. Na przestrzeni ostatnich lat nastąpiła ogromna zmiana preferencji zakupowych Polaków, na co duży wpływ miał koronawirus i rozwój technologii. Obecnie form płatności na rynku jest wiele. Przede wszystkim należy więc zadbać o to, aby dać klientom możliwość wyboru. Warto wiedzieć, z których form płatności klienci najchętniej korzystają, aby wprowadzić je jako pierwsze.

Konsumenci dokonujący zakupów w sklepach online mają do wyboru następujące sposoby płatności: natychmiastowe, przy odbiorze, odroczone i w ratach. Jak widać na poniższym wykresie zdecydowana większość e-klientów najczęściej wybiera płatność natychmiastową.

Metody płatności

Według informacji podanych przez NBP najczęściej wykorzystywanymi metody płatności bezgotówkowych w Internecie są obecnie:

  • Blik – uznawany jest za najwygodniejszą formą płatności online. Blik to szybka płatność jednorazowym, sześciocyfrowym kodem wygenerowanym w aplikacji banku. Istnieje możliwość zapamiętania tej formy płatności przy pierwszych zakupach w danym sklepie, dzięki czemu kolejne transakcje klient może realizować bez kodu.
  • Pay-by-link (szybkie przelewy) – są w drugiej kolejności uważane za wygodne rozwiązanie. Pozwalają na natychmiastowe przekazanie środków do sprzedawcy. Klient loguje się do swojego banku, ale z tą różnicą, iż formularz z danymi do przelewu jest automatycznie wypełniony.
  • Karta (CNP – Card not present) – w ostatnim czasie znacząco zyskuje na popularności. Szczególnie opcja pozwalająca na zapisanie karty w danym e-sklepie istotnie skraca czas dokonywania płatności.
  • Tradycyjny przelew – nadal ma swoich zwolenników jednak jego popularność pozostaje na niskim poziomie.

Metodami płatności często spotykanymi w e-sklepach są również:

  • PayPal – jest to rodzaj konta internetowego pozwalające na płacenie online bez udostępniania swoich danych finansowych. Konto powiązane jest z kartą kredytową i posiada własne saldo samodzielnie zasilane środkami, np. z konta bankowego.
  • Płatności odroczone – coraz popularniejsze rozwiązanie, które umożliwia klientowi opłacenia zamówienia w późniejszym terminie. Forma ta jest bezpieczna dla sprzedawców, ponieważ od razu otrzymują należność, natomiast klient rozlicza się później bezpośrednio z instytucją świadczącą finansowanie.
  • Portfel elektroniczny – działa na zasadzie aplikacji w telefonie, umożliwia podpinanie kart płatniczych, przesyłanie środków między e-portfelami, wpłatę środków, płacenie zbliżeniowo oraz zlecanie płatności online.
  • Płatność cykliczna – forma opłaty za różne usługi w formie subskrypcyjno-abonamentowej polegająca na wyrażeniu zgody na obciążaniu konta określoną kwotą w konkretnym terminie.
  • Płatność za pobraniem – oprócz płatności online za zamówienie istniej jeszcze możliwość zapłaty za zamówienie kartą lub gotówką w momencie jego odbioru. Rozwiązanie to najczęściej wybierają osoby, które obawiają się przedpłaty lub nie posiadają konta bankowego.
  • Płatność SMS-em – nie ma obecnie zbyt wielu zwolenników. Polega na zapłacie za zamówienie SMS-em o podwyższonej wartości.
  • Płatność przy odbiorze – tę opcję preferują najczęściej klienci, którzy nie mają konta internetowego albo nie mają zaufania do danego e-sklepu. Zapłacić przy odbiorze można gotówką albo kartą, z tym że obecnie popularność zapłaty kartą jest znacznie większa.

Popularność konkretnych metod płatności przedstawiamy na poniższym wykresie.

Wybierając program do obsługi e-sklepu należy zwrócić uwagę, aby pozwolił na przypisanie odpowiednich form płatności dostępnych dla różnych kombinacji, takich jak waluta, grupa czy kraj klienta.

Jak uruchomić płatności w e-sklepie

Na rynku funkcjonują firmy oferujące szeroki zakres różnych metod płatności internetowych takich jak: płatności mobilne BLIK, przelewy online, raty online, płatności odroczone, integracje z portfelami elektronicznymi, obsługa płatności kartą. W celu uruchomienia płatności online w swoim sklepie online należy podpisać stosowną umowę z wybranym operatorem płatności.

Jeśli szukasz nowoczesnego sklepu internetowego dla swojej firmy, dowiedz się więcej o e-sklepie od Humansoft.

kamila pacholec
Kamila Pacholec

Kierownik Działu E-commerce

Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.

Zobacz wszystkie wpisy autora
Przeczytaj także
29 lutego 2024
E-commerce: Jak przygotować opis produktu, żeby sprzedawał?
Zobacz więcej
09 lutego 2023
Zmiany w e-commerce 2023 i nowe przepisy dot. ochrony konsumenta
Zobacz więcej
22 lutego 2023
Słownik terminów związanych z e-commerce
Zobacz więcej