30 lat na rynku
29 lutego 2024
E-commerce: Jak przygotować opis produktu, żeby sprzedawał?
Humansoft Blog E-commerce: Jak przygotować opis produktu, żeby sprzedawał?
29 lutego 2024

E-commerce: Jak przygotować opis produktu, żeby sprzedawał?

Opis produktu w e-sklepie spełnia podwójną funkcję.

Po pierwsze pozycjonuje stronę z ofertą (tzw. kartę produktu), dzięki czemu osoby szukające np. wierteł do betonu, znajdą w przeglądarce internetowej podstronę sklepu, oferującą tego rodzaju wiertła. Drugą rolą jest informowanie o właściwościach, cechach, zastosowaniu, czy wymiarach produktu.

Zgodnie z wynikami najnowszego badania Inriver report – Inside the mind of the online shopper, opis produktu jest decydującym najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji zakupowych dla 39% badanych ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Na drugim miejscu znalazły się zdjęcia produktu (25 procent), a następnie oceny i recenzje klientów (18 procent). Natomiast nniejsza grupa preferuje filmy o produktach (12 proc.).

*źródło: Inriver report – Inside the mind of the online shopper

W sklepie internetowym dobry opis produktu zastępuje sprzedawcę. Musi więc jednocześnie zainteresować, doradzić, przekonać, a na koniec skierować klienta do kasy. Należy pokazać klientowi, że jest zrozumiany i znajdzie w sklepie właśnie to czego potrzebuje. Odpowiednio wykorzystane informacje produktowe, wpływają na budowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych, co się przekłada na konkretne decyzje.

Konsekwencje słabego opisu produktu

Słabo opisane dane produktowe mogą skutecznie zniechęcić do zakupów w e-sklepie. Badania firmy Inriver wskazały, że dla 94% kupujących online opis produktu ma znaczenie, z czego aż dla 35% jest on niezbędny. Co więcej 69% nie zdecyduje się na zakup produktu jeśli będzie on słabo opisany a 53% poszuka go w innym sklepie. Prawie połowa klientów (47%) uważa, że niedokładne informacje na stronie wywołują u niego frustruje, a 36% deklaruje, że odczuwa z tego tytułu nawet złość.

*źródło: Inriver report – Inside the mind of the online shopper

Według wyników raportu Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute – “Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2022” na pierwszym miejscu jako czynnik decydujący o wyborze miejsca zakupowego konsumenci wskazali zaufanie do sklepu (32 %, +7p.p.), które buduje się właśnie poprzez rzetelne informacje o sprzedawanych produktach.

Jaki powinien być dobry opis

Opis powinien być profesjonalny, ale także przyjaźnie wprowadzający w temat. Musi być zrozumiały zarówno dla znawców tematu, jak i dla amatorów. Dlatego niezwykle istotne jest wytłumaczenie wszelkich trudniejszych określeń.  Taka technika zagwarantuje zarówno klientów, którzy są obeznani w temacie jak i takich którzy kupują dany produkt po raz pierwszy. Dobrze opracowana oferta powinna być skierowana do jak najszerszego grona odbiorców.

Z perspektywy klientów online opis powinien informować o:

  • zaletach i unikalnych cechach produktu
  • możliwych zastosowaniach produktu
  • korzyściach jakie płyną z zastosowania danej technologii, składnika aktywnego itp.
  • instrukcji użytkowania danego produktu, również w formie wideo
  • podobieństwach i różnicach między różnymi produktami
  • informację o tym czego produkt nie zawiera, np. baterie
baner e-commerce opis2
Jakich zabiegów użyć tworząc opis

Produkt przede wszystkim powinien być opisany tzw. językiem korzyści. Korzyści to indywidualne zyski, jakie osiągnie klient po zakupieniu danej rzeczy. Tak więc opisując atrybuty, które posiada dany produkt należy także napisać konkretnie o tym, jakie potrzeby zaspokoi jego posiadanie. Dzięki przedstawionym zaletom, konsument będzie mógł sobie wyobrazić konkretne sytuacje, w których będzie go wykorzystywać. Pomocne będzie wykorzystanie dynamicznych czasowników takich jak: zmniejsza/zwiększa, poprawia, łagodzi, przyspiesza/spowalnia, natłuszcza/wysusza, wzmacnia/osłabia. 

W tworzeniu opisów bardzo ważny jest odpowiedni język, dlatego należy unikać:

  • długich, złożonych zdań
  • stosowania strony biernej
  • imiesłowów (lepiej wykorzystać który, jaki, przez co, dlatego, więc itp.)
  • czasowników modalnych osłabiających moc przekazu
  • czasowników „mieć” i „być”
  • skomplikowanych słów i wyrażeń
  • żargonu branżowego
  • określeń wyolbrzymiających zalety produktów

Warto pamiętać również, żeby opis był przyjemny do czytania. Nikt nie lubi tzw. ściany tekstu należy więc zadbać, żeby treść była nie tylko merytoryczna, ale i przyjemna dla oka. Warto więc podzielić tekst na akapity, zastosować punktory, które pomagają zachować przejrzystość i sprawiają, że tekst łatwo skanuje się wzrokiem. Informacje szczególnie istotne warto pogrubić a całość wpisu uzupełnić o zdjęcia i grafiki.

baner e-commerce opis
Elementy dobrze opisanego produktu

Informacje o produkcie to zestaw danych opisujących produkt w taki sposób, żeby jak najlepiej odwzorować jego cechy w świecie cyfrowym. Dobry opis produktu powinien więc zawierać poniższe elementy:

  • nazwa produktu – powinna jak najlepiej określać sprzedawany produkt, np. lampa wisząca, stół kuchenny
  • opis produktu – informujący o wszystkich szczegółowych danych i zaletach takich jak, np. specyfikacja techniczna, wymiary, cechy, funkcje, korzyści wynikające z jego użytkowania
  • instrukcja – opisująca jak prawidłowo obsługiwać dany produkt
  • informacje o użytkowaniu – jak prawidłowo stosować oferowany towar
  • konserwacja – jak dbać i serwisować produkt, żeby służył jak najdłużej
  • przykład zastosowania produktu – potencjalny klient doceni wszelkie wskazówki
  • gwarancja – jeśli dany produkt podlega gwarancji warto podać dokładny czas jej trwania
  • informacja o zwrocie lub wymianie – warto w opisie poinformować także klienta o tym na jakiej zasadzie produkt może zostać zwrócony/wymieniony
  • skład, rodzaj materiałów – opis materiałów, składników wykorzystanych do wyprodukowania oferowanego  produktu
  • opinie i oceny innych klientów – najlepiej do kupna produktu przekonują rzetelne opinie innych konsumentów
Aspekt prawny

Opisy produktów są tworzone z myślą o wysokich wynikach sprzedażowych. Należy jednak mieć na uwadze, żeby nie nadużywać sformułowań, które mogą wprowadzać klientów w błąd, gdyż takie praktyki grożą nałożeniem kary przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z katalogiem niedozwolonych czynów uregulowanym Ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, już zwykła pomyłka może zostać uznana za nieuczciwą praktykę. Dotyczy to zarówno rozpowszechniania nieprawdziwych informacji o produkcie, jak również podawania prawdziwych informacji w taki sposób, że nabywca zostaje wprowadzony w błąd.

„Nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.”

Zgodnie z literą prawa to sprzedawca ponosi odpowiedzialność za niezgodność towaru z opisem, nawet jeśli ten został dostarczony przez producenta. W takiej sytuacji klient może żądać naprawy lub wymiany towaru niezgodnego z umową na koszt sprzedawcy.

50% klientów online zwróciło produkt, który nie odpowiadał zamieszczonemu na stronie opisowi

Konsument dokonujący zakupów online ma zagwarantowaną prawnie możliwość odstąpienia od umowy, bez podania przyczyny, w ciągu 14 dni od daty otrzymania produktu. Błędne opisy produktów są przyczyną blisko połowy zwrotów, gdyż produkt nie spełnił oczekiwań. Można temu zaradzić tworząc szczegółowe i prawdziwe opisy produktów.

Wszystkie powyższe argumenty powinny uświadomić każdemu internetowemu sprzedawcy, jak ważne jest dbanie o wysoką jakość opisów produktów. Zaniedbanie może grozić sankcjami prawnymi i konsekwencjami w postaci słabej sprzedaży i zwrotów. Zawiedziony klient prawdopodobnie nie zdecyduje się na ponowne zakupy i może dać negatywną opinię, która zniechęci innych klientów. Należy się więc zaangażować w przygotowanie opisów produktów, a w przypadku zlecania wykonania ich firmie zewnętrznej, dokładnie je zweryfikować.

Poznaj Humansoft e-Sklep i jego szerokie możliwości. 

kamila pacholec
Kamila Pacholec

Kierownik Działu E-commerce

Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.

Zobacz wszystkie wpisy autora
Przeczytaj także
29 grudnia 2023
Systemy ERP dla branży metalowej
Zobacz więcej
22 lutego 2023
Słownik terminów związanych z e-commerce
Zobacz więcej
11 października 2018
Elektroniczne zwolnienia lekarskie – e-ZLA
Zobacz więcej