We藕 udzia艂 w Bezp艂atnym Webinarium „Kiedy warto przej艣膰 z Excela na System ERP?” – 22.05.2024

30 lat na rynku
13 maja 2024
E-commerce: Jak ratowa膰 porzucone koszyki?
Humansoft Blog E-commerce: Jak ratowa膰 porzucone koszyki?
13 maja 2024

E-commerce: Jak ratowa膰 porzucone koszyki?

Problem porzuconych koszyk贸w jest powszechnym zjawiskiem w e-commerce, na kt贸re koniecznie trzeba si臋 przygotowa膰.

Istnieje kilka metod, aby nam贸wi膰 klienta do doko艅czenia zakup贸w. Jednak najpierw dowiedzmy si臋 sk膮d bior膮 si臋 porzucone koszyki.

Dlaczego koszyki s膮 porzucane?

Cz臋艣膰 porzuconych koszyk贸w jest naturaln膮 konsekwencj膮 sposobu, w jaki u偶ytkownicy przegl膮daj膮 sklepy internetowe. Wielu z nich por贸wnuje ceny, zapisuje produkty na p贸藕niej, bada opcje, a potem ju偶 nie wraca.

2/3 wszystkich kupuj膮cych online porzuca koszyki przed przej艣ciem do p艂atno艣ci lub w trakcie p艂atno艣ci

Klient mo偶e te偶 zosta膰 oderwany od swoich zakup贸w przez nadchodz膮ce po艂膮czenie telefoniczne, dziecko lub interesuj膮ce powiadomienie z aplikacji, ale przyczyny porzucania koszyk贸w mog膮 le偶e膰 po stronie e-sklepu.

Powody porzucania koszyk贸w

殴r贸d艂o: 49 Cart Abandonment Rate Statistics 2023

Analiza porzuconych koszyk贸w

Raz na jaki艣 czas warto sprawdzi膰 jakie produkty najcz臋艣ciej wyst臋puj膮 w porzuconych koszykach. W takiej sytuacji pomocny b臋dzie raport o produktach porzuconych w koszykach, kt贸ry powinien by膰 dost臋pny w panelu administracyjnym e-sklepu.

Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e niekt贸re pozycje z asortymentu powtarzaj膮 si臋 i generuj膮 du偶y wsp贸艂czynnik odrzuce艅. W takim przypadku nale偶y zastanowi膰 si臋 dlaczego tak si臋 dzieje. Warto sprawdzi膰, czy opis i prezentacja produktu jest zrozumia艂a i czy klient otrzymuje wszystkie niezb臋dne informacje potrzebne do dokonania zakupu. Pomocne do tego celu b臋d膮 narz臋dzia do badania wolumenu zapyta艅 czy trend贸w odno艣nie danego towaru. Warto te偶 zerkn膮膰 na strony konkurencji, 偶eby pozna膰 ich spos贸b prezentacji produkt贸w. Kolejnym krokiem b臋dzie skorygowanie opisu produktu, czy dodanie nowych zdj臋膰 zgodnie ze zdobyt膮 wiedz膮.

dane e-commerce
Jak przeciwdzia艂a膰 porzucaniu koszyk贸w

Istniej kilka zabieg贸w, kt贸re mo偶na zastosowa膰, 偶aby zminimalizowa膰 liczb臋 porzucanych koszyk贸w, np.

  • Jednym z najcz臋stszych powod贸w porzucania koszyk贸w s膮 zbyt wysokie koszty dostawy. Problem ten mo偶e rozwi膮za膰 podpisanie umowy z firmami kurierskimi i wynegocjowanie ni偶szych stawek za przesy艂ki. Warto r贸wnie偶 rozwa偶y膰 wprowadzenie darmowej wysy艂ki od pewnego poziomu warto艣ci koszyka. Potencjalne zyski z uruchomienia darmowej dostawy najcz臋艣ciej znacznie przewy偶szaj膮 koszty, poniewa偶 wp艂ywaj膮 na wzrost warto艣ci zam贸wie艅.
  • Oferowanie r贸偶nych form zap艂aty za zam贸wienie. Obecnie standardem, opr贸cz p艂atno艣ci blik czy przelew贸w natychmiastowych, staj膮 si臋 p艂atno艣ci odroczone oraz ratalne. Nie nale偶y tak偶e rezygnowa膰 z opcji standardowego przelewu. Ustawienie szybkiej p艂atno艣ci jako domy艣lnej sprawi, 偶e klient zostanie automatycznie skierowany bezpo艣rednio do bramki p艂atniczej, gdzie od razu podejmie akcj臋 finalizacji transakcji.
  • Obecnie najpopularniejszymi urz膮dzeniami do zakup贸w online jest laptop, smartfon i tablet, jednak coraz cz臋艣ciej klienci robi膮 zakupy przez smart zegarek czy smartTV. Warto 艣ledzi膰 trendy i dba膰 o jak najbardziej zbli偶on膮 jako艣膰 do艣wiadczenia zakupowego niezale偶nie od urz膮dzenia jakie klient wybierze.
  • Ustawienie opcji z艂o偶enia zam贸wienia jako go艣膰. Nie wszyscy chc膮 zak艂ada膰 konto, 偶eby zrealizowa膰 zakup. Wynika to, po pierwsze z niech臋ci do podawana danych, a po drugie s膮 przypadki kiedy klient nie planuje powrotu do danego sklepu wi臋c nie widzi sensu zak艂adania konta. Mo偶liwe, 偶e gdy klient otrzyma swoje zam贸wienie i b臋dzie ono zgodne z jego oczekiwaniami zdecyduje si臋 na ponowne zakupy w sklepu i wtedy za艂o偶y ju偶 konto.
  • Pro kliencka polityka zwrot贸w 鈥 ustawowo konsument robi膮cy zakupy online ma 14 dni na odes艂anie towaru bez podania przyczyny, ale powszechne staje si臋 wyd艂u偶anie tego terminu. Coraz cz臋艣ciej klienci oczekuj膮 r贸wnie偶 mo偶liwo艣ci darmowego zwrotu. Znaczenie ma te偶 艂atwo艣膰 oddania niechcianego towaru. Warto na pr贸b臋 wprowadzi膰 korzystniejsze zasady zwrotu i po czasie oceni膰, czy ta zmiana wp艂yn臋艂a na popraw臋 wska藕nik贸w porzucania koszyk贸w.
  • Warto popracowa膰 nad wizerunkiem sklepu i poprawieniem jego widoczno艣ci w sieci m.in. poprzez za艂o偶enie wizyt贸wki w Google Moja Firma, poprowadzeniu profilu w mediach spo艂eczno艣ciowych i wdro偶eniu wygodnej formy kontaktu. Dobrze widziane s膮 opinie klient贸w na stronie sklepu i produkt贸w a wprowadzenie ciekawej informacji o firmie daje okazj臋 do pokazania zaplecza swojej dzia艂alno艣ci.
87
Co zrobi膰, gdy dojdzie do porzucenia koszyka?

Warto pomy艣le膰 o mechanizmach, kt贸re daj膮 szans臋 na przywr贸cenie klienta do procesu zakupowego. Jest kilka metod i nic nie stoi na przeszkodzie, 偶eby korzysta膰 z kilku jednocze艣nie.

  • Wykorzystanie exit pop-up 鈥 czyli okienka wyskakuj膮cego przy pr贸bie wyj艣cia z e-sklepu. Warto umie艣ci膰 na nim komunikat zach臋caj膮cy do pozostania na stronie typu: produkty, kt贸re ogl膮da艂e艣 szybko si臋 wyprzedaj膮 i tym podobne.
  • Zastosowanie re-marketingu na Facebooku, Instagramie i w sieci reklamowej Google. Do atrakcyjnie wizualnej reklamy dodaj komunikat odnosz膮cy si臋 do odwiedzin danej osoby na stronie.
  • Wys艂anie maila przypominaj膮cego o pozostawionych produktach w koszyku. Je艣li stron臋 ogl膮da艂 zapisany u nas w bazie klient warto ustawi膰 mechanizm, kt贸ry mu przypomni o niedoko艅czonych zakupach. Najlepiej sprawdza si臋 w przypadku klient贸w, kt贸rzy si臋 rozproszyli i zapomnieli doko艅czy膰 zam贸wienie.
  • Zaoferowanie kodu zni偶kowego zadzia艂a w przypadku klient贸w, kt贸rzy nie zdecydowali si臋 na doko艅czenie zakupu ze wzgl臋du na cen臋. S膮 to osoby, kt贸re zwracaj膮 uwag臋 na wszelkie dodatkowe koszty i cz臋sto 鈥瀙oluj膮 na ceny鈥.聽 Zni偶ka lub gratis mog膮 zosta膰 zaproponowane klientowi w momencie, kiedy wcze艣niejsze przypomnienia o porzuconym koszyku nie przynios膮 skutku.
  • Wykorzystanie spo艂ecznego dowodu s艂uszno艣ci. W przypadku e-commerce tak膮 form臋 pe艂ni膮 recenzje produkt贸w, opinie, oceny czy statystyki m贸wi膮ce o tym, ile os贸b wybra艂o dany produkt. Je艣li kto艣 odwiedzi艂 witryn臋 po raz pierwszy, informacje o opiniach i ocenach innych kupuj膮cych pomog膮 wzbudzi膰 zaufanie i wiarygodno艣膰. Natomiast je艣li klient powraca warto przedstawi膰 mu opini臋 innych, aby wzmocni膰 wizerunek.
  • Wykorzystanie efektu FOMO – strach przed przegapieniem okazji mo偶e skutecznie wytworzy膰 nagl膮c膮 potrzeb臋 i stworzy膰 uczycie braku co sprawi, 偶e klienci s膮 bardziej sk艂onni do zakup贸w. Jednym ze sposob贸w jego u偶ycia jest wprowadzenie odliczania czasu pozosta艂ego na skorzystanie z rabatu czy promocji, dobrze sprawdzaj膮 si臋聽 tak偶e informacje o tym, 偶e sklep ma tylko X sztuk danego produktu w takiej cenie.
  • W sytuacji, gdy odwiedzaj膮cy Tw贸j sklep internetowy nie znajd膮 w nim tego czego szukaj膮, warto wy艣wietli膰 im alternatywne towary, kt贸re mog膮 spe艂ni膰 ich potrzeby.
91
Korzy艣ci z ratowania porzuconych koszyk贸w w e-commerce
  • Przypomnienie klientom o doko艅czeniu transakcji, mo偶e da膰 efekt powrotu i sfinalizowania zakupu.
  • Informacja o produktach czekaj膮cych w koszyku pokazuje dba艂o艣膰 o klient贸w, a tak偶e zwi臋ksza zaufanie i poprawia og贸lne do艣wiadczenie zakupowe. Kupuj膮cy czuj膮 si臋 docenieni i s膮 bardziej sk艂onni powrotu do sklepu.
  • Analiza statystyk dotycz膮cych porzuconych koszyk贸w daje informacj臋, dlaczego transakcje nie zosta艂y sfinalizowane. Pozwala to na identyfikacj臋 problem贸w w procesie sprzeda偶y i聽 wprowadzenie ulepsze艅, kt贸re przy艣piesz膮 i u艂atwi膮 przysz艂e zakupy.
  • Analiza porzuconych koszyk贸w mo偶e dostarczy膰 cennych informacji na temat trend贸w zakupowych, preferencji klient贸w i efektywno艣ci dzia艂a艅 marketingowych. Informacje te mog膮 zosta膰 wykorzystane po opracowania odpowiednich ofert i komunikat贸w dla konkretnych grup odbiorc贸w.
  • Konkurencyjno艣膰 na rynku. Zapewnianie najlepszego mo偶liwego do艣wiadczenia klienta przez skuteczne ratowanie porzuconych koszyk贸w mo偶e przynie艣膰 e-commerce przewag臋 konkurencyjn膮. Pokazuje, 偶e firma potrafi przyci膮ga膰 wi臋ksz膮 liczb臋 klient贸w ni偶 jej rywale.

Je艣li szukasz nowoczesnego sklepu internetowego dla swojej firmy, dowiedz si臋 wi臋cej o e-sklepie od Humansoft.

kamila pacholec
Kamila Pacholec

Kierownik Dzia艂u E-commerce

Z firm膮 Humansoft zwi膮zana jest od 2016 roku. Zajmuje si臋 sprzeda偶膮 i wdro偶eniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdra偶a w 艣cis艂ej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udzia艂 w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bie偶膮co 艣ledzi zmiany w przepisach dotycz膮ce obu rozwi膮za艅. Na co dzie艅 wsp贸艂pracuje z zespo艂em programist贸w oraz wdro偶eniowc贸w, jak r贸wnie偶 z Partnerami Biznesowymi Humansoft.

Zobacz wszystkie wpisy autora
Przeczytaj tak偶e
30 marca 2021
Dlaczego system ERP jest Tobie potrzebny?
Zobacz wi臋cej
23 stycznia 2024
Wg. raportu BARC – 10 najpopularniejszych kryteri贸w wyboru systemu Business Intelligence
Zobacz wi臋cej
02 marca 2023
Dlaczego warto otworzy膰 sklep internetowy? Dane z raport贸w.
Zobacz wi臋cej