Błąd 414 w e-Deklaracji – jak rozwiązać ten problem z wysyłaniem?
Składanie e-deklaracji to bardzo wygodna forma rozliczania się z Urzędem Skarbowym. Nie wymaga wychodzenia z domu, tracenia czas na dojazd i oczekiwanie w kolejce. Korzystanie z profilu zaufanego jest komfortowe, ale nie zawsze przebiega bezproblemowo. Najczęstszą przeszkodą w finalizacji procesu okazuje się błąd 414, który oznacza negatywną weryfikację. Na szczęście powody zazwyczaj są błahe i krótka analiza wystarczy, aby znaleźć źródło błędu.
W elektronicznym systemie zmiany możesz dokonać w każdej chwili, porównując wprowadzone dane z tymi, które posiada Ministerstwo Finansów. Jeżeli występują jakiekolwiek nieścisłości, wniosek nie zostanie zaakceptowany. Na szczęście niewiele jest sytuacji, w których poprawa błędu będzie niemożliwa, a rozliczenie trzeba będzie złożyć osobiście w formie papierowej we właściwym Urzędzie Skarbowym, po wcześniej ich aktualizacji (ZAP-3 lub NIP-7).
Sprawdź, co oferuje moduł Kadry i Płace HermesSQL
Najczęstsze przyczyny błędów
Przy wypełnianiu e-deklaracji trzeba pamiętać, że dane, które wprowadzasz do systemu, odnoszą się do roku ubiegłego. Zazwyczaj problem pojawia się, kiedy wartości lub dane osobowe zawierają błąd. Należy wtedy sprawdzić czy:
Nie podano błędnej kwoty przychodu?
To podstawowa informacja, na której bazie dokonywana jest autoryzacja obecnego zeznania podatkowego. Osoby, które nie składały wcześniej deklaracji, powinny umieścić kwotę „0” w odpowiednim polu. Dla różnych typów dokumentów są to różne pola. Np. dla PIT-37 jest to numer 62, dla PIT-36 numer 94, a dla PIT-28 pole numer 47. W przypadku korekt wiążącą kwotą jest ta poprawiona. Pamiętaj, że musi być ona dokładna, uwzględniająca wszystkie miejsca po przecinku, a nie zaokrąglona. W przypadku współmałżonków, jak również kilku różnych deklaracji dla firm czy osób fizycznych nie należy sumować kwot przychodów.
Czy nie pozostawiono pustego pola z kwotą przychodu?
To pole nie może zostać puste. Jeżeli nie uzyskałeś w ubiegłym roku żadnych przychodów, umieść w nim kwotę „0”. Jeżeli uzyskałeś przychód, ale nie wysyłałeś e-deklaracji ani nie składałeś jej w formie papierowej w Urzędzie, to w polu wpisz faktyczny przychód z dokumentu.
Czy nie popełniono pomyłki w numerze NIP i/lub PESEL?
Osoby fizyczne podają numer PESEL, natomiast przedsiębiorcy prowadzący działalność podają numer NIP. Sprawdź, czy wprowadziłeś swoje dane, a nie np. pracodawcy czy współmałżonka.
Czy nie ma błędów w imieniu lub/i nazwisku?
System weryfikuje poprawność danych, dlatego każda literówka czy brak polskiego znaku uznawany jest za błąd. W przypadku nazwisk dwuczłonowych poprawny jest zapis z łącznikiem, bez spacji. Osoby posługujące się dwoma imionami również powinny uwzględnić je w deklaracji. Zwróć uwagę na poprawny zapis daty urodzenia, a także, jeśli zmieniłeś nazwisko, upewnij się, że dokonałeś stosownej aktualizacji w Urzędzie.
Kwoty przychodów w odpowiednich polach
Budowa każdego PIT-u jest nieco inna, dlatego przy wypełnianiu trzeba zachować czujność i skupienie. Jeżeli błąd, który uniemożliwia przesłanie deklaracji elektronicznej dotyczy przychodu, to weryfikacji poddaj konkretne pola w dokumencie:
- PIT-37 – pole numer 62,
- PIT-37 dla współmałżonka – pole numer 93,
- PIT-36 dla podatnika – pole numer 94,
- PIT-36 dla współmałżonka – pole numer 149,
- PIT-28 – pole numer 47,
- PIT-36L dla działalności pozarolniczej – pole numer 13,
- PIT-36L dla działów specjalnych działalności pozarolniczej – pole numer 18,
- PIT-38 – pole numer 23,
- PIT-39 – pole numer 20,
- PIT-40A – pole numer 38.
Jeżeli próba złożenia e-deklaracji kończy się niepowodzeniem z powodu błędu 414, zweryfikuj poprawność danych w powyższych polach. Ich korekta powinna wystarczyć, aby dokument został przyjęty w systemie. Pamiętaj, że kwota przychodu musi być identyczna, jak na zeszłorocznej deklaracji, uwzględniająca wszystkie miejsca po przecinku.
E-deklaracja
Ze względu na to, że e-deklaracje składa się szybko i intuicyjne, coraz więcej osób wybiera tę formę rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Pojawiający się błąd 414 większości z nich nie zniechęca, aby sfinalizować proces. Wizja uniknięcia kolejek w punkcie obsługi oraz konieczności drukowania wersji papierowych dokumentów powstrzymuje przedsiębiorców i osoby prywatne przed osobistą wizytą w placówce. Omawiany problem można łatwo rozwiązać poprzez weryfikację i ewentualną korektę w zakresie następujących danych:
- numeru PESEL lub NIP,
- imienia i/lub nazwiska (literówka, pominięcie drugiego imienia, błąd w zapisie nazwiska dwuczłonowego),
- daty urodzenia (zmieniona kolejność, zły format).
Korekta powyższych pól jest szybka i możliwa do przeprowadzenia drogą elektroniczną (o ile Ministerstwa Finansów nie ma innych danych – wtedy koniecznie byłoby skorygowanie danych we właściwym Urzędzie poprzez przedłożenie ZAP-3 lub NIP-7).
Potwierdzeniem prawidłowo złożonej e-deklaracji jest Elektroniczne Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Ma ono pełną moc dowodową i stanowi zabezpieczenie formalne podatnika. Jeśli je otrzymasz, możesz mieć pewność, że dokument dotarł do docelowego urzędu, a Ty spełniłeś swój obowiązek.
Szukasz systemu ERP z modułem finansowo-księgowym? Poznaj nasz program!
Dyrektor Działu Wdrożeń
Od blisko 14 lat związana z rynkiem systemów ERP. Od 2015 pełni funkcje Dyrektora Działu Wdrożeń w firmie Humansoft, w której łącznie przepracowała ponad 12 lat.
Początkowo zajmowała stanowisko specjalisty ds. wdrożeń systemu ERP, głównie prowadząc wdrożenia modułów finansowo-księgowych, kadrowo-płacowych oraz handlowo-magazynowych. Obecnie jako Dyrektor Działu Wdrożeń koordynuje i nadzoruje realizację bieżących projektów wdrożeniowych oraz odpowiada za ofertę usług powdrożeniowych. Pełni również funkcję Product managera modułów finansowo-księgowych.
W swoim dorobku posiada także liczne wystąpienia na konferencjach branżowych oraz spotkaniach biznesowych organizowanych dla sieci handlowej Humansoft. Ukończyła szkolenia z zakresu tematyki finansowo-księgowej i kadrowo-płacowej. Posiada umiejętności Księgowego Bilansisty.