Słownik terminów związanych z e-commerce
Niezbędnik dla wszystkich, którzy stawiają pierwsze kroki w prowadzeniu sprzedaży online.
Przedstawiamy listę terminów związanych z e-commerce, z którymi na co dzień spotykają się nasi specjaliści, zajmujący się wdrażaniem sklepów internetowych i platform B2B. Dzięki dużemu doświadczeniu, jesteśmy w stanie zaproponować klientom konkretne rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.
Chcesz zacząć sprzedawać online?
Lista najczęściej spotykanych pojęć w e-commerce. Które z nich znasz?
Afiliacja – promowanie produktów bądź usług w zamian za prowizję, najczęściej przez influencerów
API – zbiór reguł umożliwiający różnym systemom wzajemną komunikację pozwalający na połącznie i wymianę danych pomiędzy nimi
B2B (business to business) – określenie na transakcje pomiędzy przedsiębiorstwami
B2C (business to cosumer) – określenie na transakcje pomiędzy przedsiębiorstwami a klientami indywidualnymi
Bounce rate – procent osób, które opuszczają witrynę po zobaczeniu tylko jednej strony
Branding – technika marketingowa polegająca na kształtowaniu elementów graficznych i komunikatów dotyczących marki w świadomości jej potencjalnych nabywców
Content – pojęcie oznaczające treść – przede wszystkim tekstową, ale również graficzną i wideo, którą możemy znaleźć na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych
Crossdocking – przeładunek kompletacyjny, w trakcie którego dostarczony od dostawcy produkt jest zaraz po przyjęciu do magazynu przygotowywany i wysyłany do klienta. Metoda ta eliminuje konieczność samodzielnego magazynowania towaru przez sprzedawcę
Cross-selling – zachęcenie klienta do dokonania zakupu dodatkowych produktów pokrewnych lub uzupełniających w stosunku wybranego przez niego produktu
CTA (click to action) – wezwanie internauty do akcji: naciśnięcia przycisku, wypełnienia formularza, pobranie aplikacji, kliknięcia w link, np. kup teraz!
Down-selling – strategia polegająca na zaproponowaniu tańszego odpowiednika produktu klientowi który chce porzucić koszyk zakupowy
Dropshipping – model sprzedaży wykorzystujący magazyn zewnętrzny, z którego towary są wysyłane bezpośrednio do klienta
ERP (enterprise resource planning) – system do zarządzania przedsiębiorstwem, zawierający moduły do zarządzania magazynem, księgowością, sprzedażą i inne
FAQ – zbiór najczęściej zadawanych pytań na dany temat wraz z odpowiedziami
Fulfillment – realizowana przez firmę zewnętrzną kompleksowa obsługa procesów magazynowych i wysyłka towarów
Influencer – osoba mająca wpływ na decyzje czy opinie innych ludzi, często pojawiająca się w mediach, prowadząca bloga, vloga czy popularne konta na portalach społecznościowych
Konwersja – wykonanie przez użytkownika określonej akcji, odpowiedź na wezwanie do działania wskaźnik pozwalający mierzyć skuteczność komunikacji/strategii marketingowej
KPI (key performance indicator) – kluczowe wskaźniki efektywności, czyli mierniki, które zakładane są jako cele biznesowe czy sprzedażowe, mierzące efektywność prowadzonych działań, np. średni czas realizacji zamówienia, średnia wartość koszyka, zysk netto, liczba reklamacji
Landing page – prosta strona internetowa, na której użytkownik „ląduje” po, na przykład kliknięciu odnośnika na temat promocji lub kupna produktu. Strony tego typu często wykorzystywane są do zbierania adresów e-mail lub jako strony promujące określony produkt/usługę
Lead – określenie używane do opisania potencjalnego klienta, który przeszedł etap zaangażowania, np. podał swoje dane kontaktowe i wyraził zainteresowanie dokonaniem transakcji i jest bliski do przekształcenia w klienta.
Mailing – kampania email marketingowa zawierająca konkretną ofertę, promocję czy zachęcająca do innego zachowania odbiorcy
Mobile – to określenie na urządzenia z ekranem mniejszym niż w komputerach i dające możliwość łatwego przemieszczania się z nimi
Multichannel – prowadzenie sprzedaży równocześnie w wielu niezależnych kanałach, np. własnym sklepie online i na marketplace typu Allegro, bez nacisku na zgodność oferty lub z jej celowym zróżnicowaniem
Omnichannel – strategia sprzedaży, która zakłada pełną integralność asortymentu, polityki cenowej a także rabatowania i magazynowa oraz zapewnienie klientowi spójnego doświadczenia zakupowego w wielu kanałach, online i offline
PLA (product listing ads) – reklamy produktowe dedykowane sektorowi e-commerce mające format graficzno-tekstowy i wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google oraz zakładce Google Zakupy
Pop-up – okienko wyskakujące podczas pobytu na stronie, najczęściej zachęcające do zapisania się na newsletter
PWA (Progressive Web Application) – progresywna aplikacja internetowa uruchamiana tak jak zwykła strona internetowa, ale umożliwiająca stworzenie wrażenia działania jak natywna aplikacja mobilna lub aplikacja desktopowa.
POS (Point-Of-Sale) – skomputeryzowany zamiennik kasy fiskalnej, który ma możliwość rejestrowania i śledzenia zamówień klientów, przetwarzania kart kredytowych i debetowych, łączenia się z innymi systemami w sieci i zarządzania zasobami
Rebranding – proces zmiany komunikacji marki wraz z graficznym jej przedstawieniem, mający na celu uspójnienie strategii marketingowej
Remarketing – działania reklamowe mające na celu nakłonienie użytkownika, który już był na naszej stronie, do ponownego jej odwiedzenia
RODO – rozporządzenie o ochronie danych osobowych zawierające przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych. Klauzule RODO należy posiadać na stronie internetowej wszędzie tam, gdzie użytkownik zostawia swoje dane
ROI (return of investment) – wskaźnik efektywności wyrażany w procentach wykorzystywany do mierzenia skuteczności podejmowanych działań biznesowych. Stanowi on różnicę między zyskiem z inwestycji, a dokonanym w nią wkładem, która następnie jest dzielona przez wkład z inwestycji.
RWD (responsive web design) – wykonanie strony internetowej w odpowiedni sposób, który umożliwia dostosowanie treści sklepu online do rozdzielczości ekranu urządzenia na którym jest wyświetlana
SEO (search engine optimisation) – proces tworzenia strony internetowej i linków (wewnętrznych oraz zewnętrznych) w sposób przyjazny dla Google, aby zapewnić jej możliwie najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
SKU (stock keeping unit) – ciąg znaków identyfikujący produkt: jego producenta, markę, kolor czy rozmiar. Wykorzystywany przez sprzedawców do zarządzania stanami magazynowymi w sklepie internetowym i ułatwiający sprawdzanie dostępności produktu u dostawców
Słowa kluczowe – frazy związane z tematyką sklepu internetowego, umieszczane w treści witryny i wykorzystywane w procesie pozycjonowania, jako wyszukiwane hasła dla wyszukiwarek oraz słowa identyfikujące zawartość witryny
SSL – rodzaj protokołu zapewniającego bezpieczne przesyłanie informacji na stronie internetowej, gwarantujący użytkownikowi poufność
Template – szablon strony internetowej o określonych motywach kolorystycznych i rozwiązaniach z zakresu web designu.
Testy A/B – metoda służąca do porównywania dwóch w celu określenia, które z nich działa lepiej. Oba warianty wyświetlane są w sposób losowy potencjalnym klientom – badanie ma wskazać ten, który zapewnia lepszy współczynnik konwersji. Taki mechanizm pomaga wybrać najlepszą strategię promocyjną i marketingową dla biznesu internetowego.
Up-selling – sprzedaż uzupełniająca, skupiająca się na oferowaniu droższych produktów w porównaniu do wybranego wcześniej przez klienta lub zaproponowaniu produktów dodatkowych, zwiększających wartość zamówienia
UI (user interface) – połączenie poszczególnych elementów strony w celu zapewnienia przyjaznego dla odbiorcy doświadczenia, umożliwiając tym samym interakcję z witryną w naturalny, intuicyjny sposób
UX (user experience) – określenie na ogólne wrażenia użytkownika w korzystaniu z określonego produktu, systemu lub usługi, w odniesieniu do sklepów internetowych dotyczy doświadczeń zakupowych: wrażeń estetycznych, łatwego przeglądania asortymentu, wygodnej ścieżki zakupowej itp.
WMS (warehouse management system) – system zarządzania magazynem sklepu internetowego, pozwalający na automatyczną kontrolę procesów logistycznych, w tym: aktualnych stanów magazynowych, statusów zamówień, dostaw, generowania dokumentów sprzedaży itp.
Zasięg – jest to określenie na unikatową liczbę osób, do których dotarliśmy z przekazem np. mediach społecznościowych
Kierownik Działu E-commerce
Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.