30 lat na rynku
17 stycznia 2024
E-commerce: Poznaj czynniki wpływające na decyzję o zakupach w sklepie online
Humansoft Blog E-commerce: Poznaj czynniki wpływające na decyzję o zakupach w sklepie online
17 stycznia 2024

E-commerce: Poznaj czynniki wpływające na decyzję o zakupach w sklepie online

Obecnie już 79% Polaków kupuje online, przy czym znacząco więcej osób dokonuje zakupów w polskich e-sklepach (75%) niż na zagranicznych (30%).

Dynamiczny rozwój e-handlu daje ogromne możliwości, ale jednocześnie stanowi wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają przygodę z e-commerce. Zakupy online postrzegane są jako wygodne i nieskomplikowane, dające większy wybór produktów niż w sklepach stacjonarnych i po atrakcyjniejszych cenach. Sklepy online są dostępne całą dobę co dodatkowo motywuje kupujących. Konsumenci są jednak wymagający, dlatego tak ważne jest dokładnego poznanie  ich zwyczajów oraz oczekiwań.

Dlaczego klienci decydują się na konkretny sklep internetowy? Jakie są czynniki przesądzające o zaufaniu i dokonaniu pierwszych zakupów w nowym miejscu? Czym się kierują? Dlaczego wracają do danego sklepu? Poznanie czynników jakimi kierują się klienci decydując się na dokonanie zakupów w danym sklepie internetowym, pozwoli  wprowadzić odpowiednie zmiany we własnym sklepie lub dobrze przygotować się do uruchomienia nowego sklepu.

Czynniki wpływające na wiarygodność

Na potrzeby raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska przeprowadzone zostało badanie, w którym respondenci mieli do zaznaczenia maksymalnie 3 czynniki, które ich zdaniem wpływają na wiarygodność danego sklepu online.

Blisko połowa ankietowanych zaznaczyła, że czynnikiem wpływającym na ich decyzje są pozytywne opinie o danym sklepie internetowym. Na kolejnych miejscach uplasowały się płatności przy odbiorze i czytelna informacja o zwrotach i reklamacji.

TOP 10 czynników wpływających na wiarygodność sklepu online

*na podstawie raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska

Elementy wzbudzające zaufanie

Wdrażając e-sklep należy mieć na uwadze, że musimy pozyskać zaufanie naszych przyszłych klientów. A ludzie z natury są nieufni, szczególnie gdy chodzi o ich pieniądze. Decydując się na pierwszy zakup w nieznanym sklepie internetowym klient ma wiele wątpliwości. Istnieje sporo elementów wzbudzających zaufanie, które możemy zastosować w naszym sklepie online. Wśród nich jest umieszczenie informacji takich jak:

  • adres biura w Polsce
  • dane teleadresowe
  • zdjęcie siedziby sklepu stacjonarnego
  • informacji o gwarancji
  • regulaminu sklepu
  • dane fizycznych punktów odbioru
  • logotypy banków w płatnościach

Wiarygodność e-sklepu znacząco podnoszą także:

  • dostępność różnych form płatności
  • możliwość płatności przy odbiorze
  • możliwość zakupu na raty

Jak mówi stare porzekadło „kupuje się oczami”, tak więc nie można zapomnieć o tym graficznym wyglądzie sklepu oraz ładnej i czytelnej prezentacji produktów. W ramach działań promocyjnych można również rozważyć uruchomienie ciekawego fanpage lub bloga.

Jednak nic nie wzbudza zaufania tak dobrze jak polecenie przez kogoś lub przychylna recenzja. Dlatego warto prosić zadowolonych klientów o wystawienie opinii. Wiarygodność budują także informacje o obecności w rankingach i porównywarkach, a także o otrzymanych znakach jakości i certyfikatach zaufania.

Powody dla których klienci wybierają dany sklep interentowego

W ramach badania przeprowadzonego do raportu „E-Commerce w Polsce” respondenci mieli także odpowiedzieć na pytanie co przesądza o dokonaniu przez nich zakupu w danym sklepie internetowym.

Jednym z trzech głównych powodów, które motywują e-konsumentów do zakupów przez internet są atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych ceny – taką odpowiedź zaznaczyło aż 46% ankietowanych. Równie istotnym czynnikiem są niskie koszty dostawy – 42%. Klienci szukają w internecie promocji i chcą zakupić produkty taniej niż mogliby to zrobić w sklepach stacjonarnych.

TOP 10 powodów wpływających na wybór danego sklepu online

*na podstawie raportu „E-Commerce w Polsce 2023” autorstwa Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska

Czynniki wpływające na wybór e-sklepu

Wśród czynników wpływający na wybór danego sklepu internetowego jest sporo elementów, na który mamy realny wpływ. Oprócz informacji budujących wiarygodność e-sklepu można zastosować zabiegi które docenią potencjalni klienci. Są to m.in.:

  • konkurencyjne ceny produktów
  • niskie koszty dostawy i duży wybór przewoźników
  • krótki czas oczekiwania na przesyłkę
  • różne formy płatności (karta płatnicza, systemy szybkich płatności)
  • atrakcyjne promocje
  • oferty specjalne
  • kody rabatowe
  • dłuższy termin na zwrot bez podania przyczyny
  • łatwy sposób składania zamówienia

Na korzyść działają również takie czynniki, jak: atrakcyjny sposób prezentacji produktu i  wygląd strony internetowej sklepu, miła obsługa klienta (call center) i ciekawy fanpage lub blog.

Mamy rzeczywisty wpływ na to, w jaki sposób potencjalni i obecni klienci postrzegają nasz sklep. Wystarczy zastosować odpowiednie strategie, aby budować wiarygodność sklepu i przekonać klientów do dokonywania zakupów online. Wprowadzenie właściwych działań może znacząco wpłynąć na naszą reputację oraz zdolność przyciągania e-klientów.

Poznaj Humansoft e-Sklep i jego szerokie możliwości. 

kamila pacholec
Kamila Pacholec

Kierownik Działu E-commerce

Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.

Zobacz wszystkie wpisy autora
Przeczytaj także
08 marca 2023
Humansoft wdroży system ERP HermesSQL w firmie VARGUS
Zobacz więcej
11 października 2023
E-commerce: Opcje dostawy – co wybierają klienci? Dane z badania Gemini
Zobacz więcej
16 listopada 2022
KSeF obowiązkowy dopiero od początku 2024 r.
Zobacz więcej