30 lat na rynku
09 sierpnia 2023
Lojalność klientów w branży FMCG: Jak wykorzystać analizy dla lepszych wyników?
Humansoft Blog Lojalność klientów w branży FMCG: Jak wykorzystać analizy dla lepszych wyników?
09 sierpnia 2023

Lojalność klientów w branży FMCG: Jak wykorzystać analizy dla lepszych wyników?

W branży FMCG posiadanie lojalnych klientów jest niezwykle istotne dla sukcesu przedsiębiorstwa. Według raportu Adyen Retail Report 2023 aż 52 % firm uważa, że trudno jest określić potrzeby konsumentów.

Z naszych doświadczeń obserwujemy, że coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że konieczne jest posługiwanie się zaawansowanymi narzędziami analitycznymi, które pomagają mierzyć lojalność i trendy zakupowe klientów. Zwłaszcza, że w obecnych czasach konsumenci liczą na spersonalizowane nagrody oraz oferty dostosowane do ich potrzeb. W tym kontekście rozwiązania oparte na Business Intelligence oraz konkretne analizy, takie jak analiza koszykowa, paragonowa, L4L (like-for-like) czy analiza what-if, stają się nieodzownym wsparciem.

Badania przeprowadzone przez GfK potwierdzają, że wśród sieci działających na polskim rynku, największą lojalnością konsumentów może pochwalić się Biedronka, która cieszy się zaufaniem aż 30,4 % klientów. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Lidl (12,8 %) oraz Dino (11,2 %). Warto zauważyć, że sklepy tych sieci często znajdują się blisko miejsc zamieszkania klientów, co wpływa na liczbę i częstotliwość odwiedzin. Dodatkowo, wspomniane sieci sklepów skupiają się na oferowaniu kompleksowego asortymentu w przystępnej cenie, co z pewnością przyczynia się do zwiększenia lojalności konsumentów.

 

Jednakże, z perspektywy sieci do zrozumienia czynników wpływających na lojalność konsumentów oraz efektywne zarządzanie asortymentem i cenami, niezbędne jest korzystanie z zaawansowanych analiz. Między innymi, umożliwią one zrozumienie preferencji klientów poprzez badanie koszyka zakupowego. Dzięki temu producenci i sprzedawcy mogą dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb i preferencji kupujących, co zwiększa ich lojalność.

Analizy paragonowe, z kolei, umożliwią identyfikację powiązanych zakupów oraz zależności pomiędzy różnymi produktami. Tę wiedzę można wykorzystać do tworzenia strategii promocyjnych, oferowania pakietów produktowych czy personalizowanych rekomendacji, co zwiększa zaangażowanie klientów i długotrwałą lojalność.

Ważnym narzędziem są również analizy L4L (like-for-like), które zestawiają wyniki sprzedaży promowanych produktów w danym okresie w porównaniu z analogicznym okresem poprzednim. Pozwala to na identyfikację wzorców wzrostu i trendów, a także ocenę skuteczności wprowadzanych działań marketingowych i promocyjnych. Dzięki analizom L4L można podejmować świadome decyzje dotyczące oferty oraz ceny.

Analizy i rozwiązania Business Intelligence w kontekście lojalności klientów w branży FMCG mają zatem kluczowe znaczenie. Pozwalają nie tylko zrozumieć preferencje i zachowania konsumentów, ale również wpływają na podejmowanie trafnych decyzji, które przyczyniają się do zwiększenia lojalności i utrzymania konkurencyjności na rynku. Z naszych doświadczeń widzimy, że coraz więcej firm sięga po zaawansowane narzędzia analityczne, aby zyskać przewagę konkurencyjną i zaspokajać oczekiwania swoich klientów.

W Humansoft doskonale zdajemy sobie sprawę z kluczowej roli, jaką odgrywa lojalność klientów w branży FMCG. Wiemy, że obecnie jednym z wyzwań, z jakimi mierzą się przedsiębiorstwa tego sektora, jest zdobycie i utrzymanie klientów. Dzięki naszym rozwiązaniom analitycznym, firmy lepiej poznają swoich klientów, dostosowują ofertę do ich potrzeb i preferencji, oraz budują długotrwałe relacje oparte na lojalności.

Potrzebujesz analiz dopasowanych do potrzeb swojej firmy?

 

Ewa Rut-Skrzypczak
Ewa Rut-Skrzypczak

Dyrektor Działu Business Intelligence oraz Członek Zarządu w firmie Humansoft.

Od ponad 20 lat związana zawodowo z branżą IT. Posiada 12-letnie doświadczenie w obszarze Business Intelligence. Koordynator wielu kompleksowych projektów wdrożeniowych systemów Business Intelligence dla firm z branży FMCG oraz sektora energetycznego, petrochemicznego i finansowego. Prelegentka i autorka wielu wystąpień i publikacji na temat Business Intelligence.

Zobacz wszystkie wpisy autora
Przeczytaj także
03 grudnia 2021
Jak wybrać system Business Intelligence?
Zobacz więcej
05 lipca 2022
Qlik dwunasty raz liderem według Raportu Gartner Magic Quadrant 2022
Zobacz więcej
13 grudnia 2022
Active Intelligence: Gotowe do analiz dane w czasie rzeczywistym
Zobacz więcej