E-commerce – Najpopularniejsze urządzenia wykorzystywane do zakupów online
Decydując się na otwarcie sklepu internetowego należy mieć na uwadze różnorodność urządzeń z jakich potencjalni e-konsumenci będą korzystać.
Należy zadbać, o to aby doświadczenie zakupowe naszych klientów było jak najlepsze niezależnie od wyboru sprzętu, na jakim będą robić swoje zakupy.
Ostatnia dekada przyniosła olbrzymie zmiany technologiczne i zwyczajowe. Jeszcze 10 lat temu prym wiodły komputery stacjonarne i laptopy, a urządzenia mobilne odpowiadały jedynie za 10% ruchu w internecie. Obecnie ich udział zwiększył się aż do 54% a największą popularnością cieszy się smartfon, z którego korzysta 8 na 10 e-konsumentów. Dynamiczny rozwój technologiczny aplikacji zakupowych znacząco wspiera ten trend.
Urządzenia wykorzystywane do e-zakupów
Wśród dobrze znanych rozwiązań jakimi są: komputer stacjonarny, laptop, tablet i smartfon od kilku lat dołączyły również smart TV i zegarek smart.
Często zdarza się sytuacja, że klienci oglądają towar na jednym urządzeniu, a zakup finalizują na innym. Jeśli napotka trudności może porzucić koszyk i poszukać e-sklepu, gdzie będzie mu łatwiej dokonać transakcji. Dlatego tak ważne jest, aby konsument miał ten sam komfort dokonywania zakupów niezależnie od urządzenia, które wybierze.
Najpopularniejsze urządzenia w procesie e-zakupów według danych Izby Gospodarki Elektronicznej to:
Źródło: Dekada polskiego e-commerce, Raport e-Izby 2023
Biorąc pod uwagę wiek ankietowanych to e-klienci w wieku 25-44 lat porównywalnie często dokonują zakupów na laptopie/komputerze stacjonarnym co na smartfonie, podczas gdy osoby powyżej 45 roku życia znacznie częściej dokonują zakupów na urządzeniach stacjonarnych.
Problemy e-klientów podczas zakupów
E-sklep powinien umożliwiać szybkie i łatwe zakupy na każdym urządzeniu. Jednak często klienci napotykają pewne trudności co niestety może sprawić, że zrezygnują z zakupów. Do najczęściej wymienianych należą:
Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2022, opracowany przez Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska
Według raportu 72% badanych, którzy robili zakupy online za pomocą urządzeń mobilnych napotkało jakieś problemy. Największe trudności stanowią niewygodne wypełnianie formularzy 34% oraz niedopasowanie stron internetowych do wyświetlających je urządzeń 30%. Warto mieć to na uwadze w erze coraz popularniejszych operacji dokonywanych na smartfonach.
Na co warto zwrócić uwagę wdrażając e-sklep
Klient, który napotka przeszkody w realizacji swoich zakupów na urządzeniu mobilnym może porzucić swój koszyk. Możemy uniknąć takich sytuacji wprowadzając szereg działań już na etapie wdrażania e-sklepu, np.
- opracowanie jak najkrótszych i łatwych do wypełnienia formularzy
- zadbanie o responsywność sklepu online
- dopilnowanie, aby czcionka w e-sklepie była odpowiedniej wielkości
- minimalna ilość liczba czynności/operacji konieczna do złożenia zamówienia
- wdrożenie szybkich e-płatności, gdyż jest to system do którego e-klienci mają zaufanie
Drobny zabieg jakim jest skrócenie formularza zamówienia o jedno pole może zwiększyć konwersję nawet o 10%!
Rozwiązania które warto wdrożyć w e-sklepie
Funkcjonalności, które dobry e-sklep powinien posiadać, a które lubią e-klienci:
- porównywarka produktów – możliwość automatycznego porównywania dowolnych towarów
- powiązane produkty – wyświetlanie towarów podobnych lub komplementarnych może zwiększyć wartość koszyka
- szybkie płatności – Przelewy 24 – przelewy elektroniczne, BLIK, Dotpay, PayPal, PayU, ecard
- przesyłki kurierskie – możliwość wyboru formy i operatora przesyłki DPD, InPost, DHL, GLS, UPS itp.
- powiadomienia e-mail i sms – automatyczne informowanie klienta o szczegółów zamówienia, statusie przesyłki, wystawionym dokumencie sprzedaży
Humansoft e-Sklep pozwala prowadzić profesjonalną sprzedaż produktów w internecie. Nowoczesny, prosty w obsłudze, posiadający liczne integracje – będzie najlepszym wyborem dla Twojej firmy! Jeśli szukasz sklepu internetowego zintegrowanego z systemem do obsługi firmy (HermesSQL lub Corax) umów się z nami na bezpłatną prezentację.
Kierownik Działu E-commerce
Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.