30 lat na rynku
22 lutego 2023
S艂ownik termin贸w zwi膮zanych z e-commerce
Strona g艂贸wna Blog S艂ownik termin贸w zwi膮zanych z e-commerce
22 lutego 2023

S艂ownik termin贸w zwi膮zanych z e-commerce

Niezb臋dnik dla wszystkich, kt贸rzy stawiaj膮 pierwsze kroki w prowadzeniu sprzeda偶y online.

Przedstawiamy list臋 termin贸w zwi膮zanych z e-commerce, z kt贸rymi na co dzie艅 spotykaj膮 si臋 nasi specjali艣ci, zajmuj膮cy si臋 wdra偶aniem sklep贸w internetowych i platform B2B.聽Dzi臋ki du偶emu do艣wiadczeniu, jeste艣my w stanie zaproponowa膰 klientom konkretne rozwi膮zania dopasowane do ich potrzeb.

Chcesz zacz膮膰 sprzedawa膰 online?

Lista najcz臋艣ciej spotykanych poj臋膰 w e-commerce.聽Kt贸re z nich znasz?

 

Afiliacja 鈥 promowanie produkt贸w b膮d藕 us艂ug w zamian za prowizj臋, najcz臋艣ciej przez influencer贸w

API 鈥 zbi贸r regu艂 umo偶liwiaj膮cy r贸偶nym systemom wzajemn膮 komunikacj臋 pozwalaj膮cy na po艂膮cznie i wymian臋 danych pomi臋dzy nimi

B2B (business to business) 鈥 okre艣lenie na transakcje pomi臋dzy przedsi臋biorstwami

B2C (business to cosumer) 鈥 okre艣lenie na transakcje pomi臋dzy przedsi臋biorstwami a klientami indywidualnymi

Bounce rate聽鈥 procent os贸b, kt贸re opuszczaj膮 witryn臋 po zobaczeniu tylko jednej strony

Branding 鈥 technika marketingowa polegaj膮ca na kszta艂towaniu element贸w graficznych i komunikat贸w dotycz膮cych marki w 艣wiadomo艣ci jej potencjalnych nabywc贸w

Content 鈥 poj臋cie oznaczaj膮ce tre艣膰 鈥 przede wszystkim tekstow膮, ale r贸wnie偶 graficzn膮 i wideo, kt贸r膮 mo偶emy znale藕膰 na stronie internetowej czy w mediach spo艂eczno艣ciowych

Crossdocking 鈥 prze艂adunek kompletacyjny, w trakcie kt贸rego dostarczony od dostawcy produkt jest zaraz po przyj臋ciu do magazynu przygotowywany i wysy艂any do klienta. Metoda ta eliminuje konieczno艣膰 samodzielnego magazynowania towaru przez sprzedawc臋

Cross-selling 鈥 zach臋cenie klienta do dokonania zakupu dodatkowych produkt贸w pokrewnych lub uzupe艂niaj膮cych w stosunku wybranego przez niego produktu

CTA (click to action) 鈥 wezwanie internauty do akcji: naci艣ni臋cia przycisku, wype艂nienia formularza, pobranie aplikacji, klikni臋cia w link, np. kup teraz!

Down-selling 鈥 strategia polegaj膮ca na zaproponowaniu ta艅szego odpowiednika produktu klientowi kt贸ry chce porzuci膰 koszyk zakupowy

Dropshipping聽鈥 model sprzeda偶y wykorzystuj膮cy magazyn zewn臋trzny, z kt贸rego towary s膮 wysy艂ane bezpo艣rednio do klienta

ERP (enterprise resource planning) 鈥 system do zarz膮dzania przedsi臋biorstwem, zawieraj膮cy modu艂y do zarz膮dzania magazynem, ksi臋gowo艣ci膮, sprzeda偶膮 i inne

FAQ 鈥 zbi贸r najcz臋艣ciej zadawanych pyta艅 na dany temat wraz z odpowiedziami

Fulfillment 鈥 realizowana przez firm臋 zewn臋trzn膮 kompleksowa obs艂uga proces贸w magazynowych i wysy艂ka towar贸w

Influencer 鈥 osoba maj膮ca wp艂yw na decyzje czy opinie innych ludzi, cz臋sto pojawiaj膮ca si臋 w mediach, prowadz膮ca bloga, vloga czy popularne konta na portalach spo艂eczno艣ciowych

Konwersja 鈥 wykonanie przez u偶ytkownika okre艣lonej akcji, odpowied藕 na wezwanie do dzia艂ania wska藕nik pozwalaj膮cy mierzy膰 skuteczno艣膰 komunikacji/strategii marketingowej

KPI (key performance indicator)聽鈥 kluczowe wska藕niki efektywno艣ci, czyli mierniki, kt贸re zak艂adane s膮 jako cele biznesowe czy sprzeda偶owe, mierz膮ce efektywno艣膰 prowadzonych dzia艂a艅, np. 艣redni czas realizacji zam贸wienia, 艣rednia warto艣膰 koszyka, zysk netto, liczba reklamacji

Landing page 鈥 prosta strona internetowa, na kt贸rej u偶ytkownik 鈥瀕膮duje鈥 po, na przyk艂ad klikni臋ciu odno艣nika na temat promocji lub kupna produktu. Strony tego typu cz臋sto wykorzystywane s膮 do zbierania adres贸w e-mail lub jako strony promuj膮ce okre艣lony produkt/us艂ug臋

Lead聽鈥 okre艣lenie u偶ywane do opisania potencjalnego klienta, kt贸ry przeszed艂 etap zaanga偶owania, np. poda艂 swoje dane kontaktowe i wyrazi艂 zainteresowanie dokonaniem transakcji i jest bliski do przekszta艂cenia w klienta.

Mailing 鈥 kampania email marketingowa zawieraj膮ca konkretn膮 ofert臋, promocj臋 czy zach臋caj膮ca do innego zachowania odbiorcy

Mobile 鈥 to okre艣lenie na urz膮dzenia z ekranem mniejszym ni偶 w komputerach i daj膮ce mo偶liwo艣膰 艂atwego przemieszczania si臋 z nimi

Multichannel聽鈥 prowadzenie sprzeda偶y r贸wnocze艣nie w wielu niezale偶nych kana艂ach, np. w艂asnym sklepie online i na marketplace typu Allegro, bez nacisku na zgodno艣膰 oferty lub z jej celowym zr贸偶nicowaniem

Omnichannel 鈥 strategia sprzeda偶y, kt贸ra zak艂ada pe艂n膮 integralno艣膰 asortymentu, polityki cenowej a tak偶e rabatowania i magazynowa oraz zapewnienie klientowi sp贸jnego do艣wiadczenia zakupowego w wielu kana艂ach, online i offline

PLA (product listing ads) 鈥 reklamy produktowe dedykowane sektorowi e-commerce maj膮ce format graficzno-tekstowy i wy艣wietlane w wynikach wyszukiwania Google oraz zak艂adce Google Zakupy

Pop-up 鈥 okienko wyskakuj膮ce podczas pobytu na stronie, najcz臋艣ciej zach臋caj膮ce do zapisania si臋 na newsletter

PWA (Progressive Web Application) 鈥 progresywna aplikacja internetowa uruchamiana tak jak zwyk艂a strona internetowa, ale umo偶liwiaj膮ca stworzenie wra偶enia dzia艂ania jak natywna aplikacja mobilna lub aplikacja desktopowa.

POS (Point-Of-Sale)聽鈥 skomputeryzowany zamiennik kasy fiskalnej, kt贸ry ma mo偶liwo艣膰 rejestrowania i 艣ledzenia zam贸wie艅 klient贸w, przetwarzania kart kredytowych i debetowych, 艂膮czenia si臋 z innymi systemami w sieci i zarz膮dzania zasobami

Rebranding 鈥 proces zmiany komunikacji marki wraz z graficznym jej przedstawieniem, maj膮cy na celu usp贸jnienie strategii marketingowej

Remarketing聽鈥 dzia艂ania reklamowe maj膮ce na celu nak艂onienie u偶ytkownika, kt贸ry ju偶 by艂 na naszej stronie, do ponownego jej odwiedzenia

RODO 鈥 rozporz膮dzenie o ochronie danych osobowych zawieraj膮ce przepisy o ochronie os贸b fizycznych w zwi膮zku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przep艂ywie danych osobowych. Klauzule RODO nale偶y posiada膰 na stronie internetowej wsz臋dzie tam, gdzie u偶ytkownik zostawia swoje dane

ROI (return of investment) 鈥 wska藕nik efektywno艣ci wyra偶any w procentach wykorzystywany do mierzenia skuteczno艣ci podejmowanych dzia艂a艅 biznesowych. Stanowi on r贸偶nic臋 mi臋dzy zyskiem z inwestycji, a dokonanym w ni膮 wk艂adem, kt贸ra nast臋pnie jest dzielona przez wk艂ad z inwestycji.

RWD (responsive web design) 鈥 wykonanie strony internetowej w odpowiedni spos贸b, kt贸ry umo偶liwia dostosowanie tre艣ci sklepu online do rozdzielczo艣ci ekranu urz膮dzenia na kt贸rym jest wy艣wietlana

SEO (search engine optimisation)聽鈥 proces tworzenia strony internetowej i link贸w (wewn臋trznych oraz zewn臋trznych) w spos贸b przyjazny dla Google, aby zapewni膰 jej mo偶liwie najlepsz膮 pozycj臋 w wynikach wyszukiwania.

SKU (stock keeping unit) 鈥 ci膮g znak贸w identyfikuj膮cy produkt: jego producenta, mark臋, kolor czy rozmiar. Wykorzystywany przez sprzedawc贸w do zarz膮dzania stanami magazynowymi w sklepie internetowym i u艂atwiaj膮cy sprawdzanie dost臋pno艣ci produktu u dostawc贸w

S艂owa kluczowe聽鈥 frazy zwi膮zane z tematyk膮 sklepu internetowego, umieszczane w tre艣ci witryny i wykorzystywane w procesie pozycjonowania, jako wyszukiwane has艂a dla wyszukiwarek oraz s艂owa identyfikuj膮ce zawarto艣膰 witryny

SSL 鈥 rodzaj protoko艂u zapewniaj膮cego bezpieczne przesy艂anie informacji na stronie internetowej, gwarantuj膮cy u偶ytkownikowi poufno艣膰

Template 鈥 szablon strony internetowej o okre艣lonych motywach kolorystycznych i rozwi膮zaniach z zakresu web designu.

Testy A/B聽鈥 metoda s艂u偶膮ca do por贸wnywania dw贸ch w celu okre艣lenia, kt贸re z nich dzia艂a lepiej. Oba warianty wy艣wietlane s膮 w spos贸b losowy potencjalnym klientom – badanie ma wskaza膰 ten, kt贸ry zapewnia lepszy wsp贸艂czynnik konwersji. Taki mechanizm pomaga wybra膰 najlepsz膮 strategi臋 promocyjn膮 i marketingow膮 dla biznesu internetowego.

Up-selling 鈥 sprzeda偶 uzupe艂niaj膮ca, skupiaj膮ca si臋 na oferowaniu dro偶szych produkt贸w w por贸wnaniu do wybranego wcze艣niej przez klienta lub zaproponowaniu produkt贸w dodatkowych, zwi臋kszaj膮cych warto艣膰 zam贸wienia

UI (user interface)聽鈥 po艂膮czenie poszczeg贸lnych element贸w strony w celu zapewnienia przyjaznego dla odbiorcy do艣wiadczenia, umo偶liwiaj膮c tym samym interakcj臋 z witryn膮 w naturalny, intuicyjny spos贸b

UX (user experience) 鈥 okre艣lenie na og贸lne wra偶enia u偶ytkownika w korzystaniu z okre艣lonego produktu, systemu lub us艂ugi, w odniesieniu do sklep贸w internetowych dotyczy do艣wiadcze艅 zakupowych: wra偶e艅 estetycznych, 艂atwego przegl膮dania asortymentu, wygodnej 艣cie偶ki zakupowej itp.

WMS (warehouse management system) 鈥 system zarz膮dzania magazynem sklepu internetowego, pozwalaj膮cy na automatyczn膮 kontrol臋 proces贸w logistycznych, w tym: aktualnych stan贸w magazynowych, status贸w zam贸wie艅, dostaw, generowania dokument贸w sprzeda偶y itp.

Zasi臋g 鈥 jest to okre艣lenie na unikatow膮 liczb臋 os贸b, do kt贸rych dotarli艣my z przekazem np. mediach spo艂eczno艣ciowych

kamila pacholec
Kamila Pacholec

Kierownik Dzia艂u E-commerce

Z firm膮 Humansoft zwi膮zana jest od 2016 roku. Zajmuje si臋 sprzeda偶膮 i wdro偶eniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdra偶a w 艣cis艂ej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udzia艂 w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bie偶膮co 艣ledzi zmiany w przepisach dotycz膮ce obu rozwi膮za艅. Na co dzie艅 wsp贸艂pracuje z zespo艂em programist贸w oraz wdro偶eniowc贸w, jak r贸wnie偶 z Partnerami Biznesowymi Humansoft.

Zobacz wszystkie wpisy autora
Przeczytaj tak偶e
31 stycznia 2023
Praca zdalna na sta艂e w Kodeksie Pracy 鈥 co czeka pracodawc贸w?
Zobacz wi臋cej
18 grudnia 2020
Modu艂 Terminale P艂atnicze 鈥 Nowo艣膰 w ofercie!
Zobacz wi臋cej
24 czerwca 2021
Firma produkcyjna GALESS Sp. z o.o. wdro偶y艂a Portal Pracowniczy
Zobacz wi臋cej