Bezp艂atna Konferencja Online 2023 dla U偶ytkownik贸w System贸w Humansoft – 21.09.2023. Zarejestruj si臋 ju偶 dzi艣!聽

30 lat na rynku
09 lutego 2023
Zmiany w e-commerce 2023 i nowe przepisy dot. ochrony konsumenta
Humansoft Blog Zmiany w e-commerce 2023 i nowe przepisy dot. ochrony konsumenta
09 lutego 2023

Zmiany w e-commerce 2023 i nowe przepisy dot. ochrony konsumenta

Z dniem 1 stycznia 2023 roku zacz臋艂y obowi膮zywa膰 nowe przepisy dotycz膮ce praw konsumenta i sprzeda偶y internetowej. Konieczno艣膰 dostosowania si臋 do zmian wymusi艂o wprowadzenie postanowie艅 3 unijnych dyrektyw: dyrektywy towarowej, dyrektywy cyfrowej i dyrektywy omnibus.

Dyrektywa Omnibus zosta艂a przyj臋ta na szczeblu unijnym jeszcze w 2019 r., jednak wdra偶aj膮ca j膮 ustawa krajowa przesz艂a przez parlament dopiero niedawno. Nowe przepisy zosta艂y og艂oszone 12 grudnia 2022 r., a obowi膮zuj膮 od 1 stycznia 2023 r.

Znowelizowane przepisy maj膮 za zadanie ochroni膰 interesy konsumenta podczas dokonywania zakup贸w, w tym zakup贸w w sklepach internetowych. Nak艂adaj膮 one szereg dodatkowych wymaga艅 dla sprzedawc贸w i prezentowanych przez nich ofert.

Zmiany dotycz膮 nast臋puj膮cych kwestii:

  • obni偶ki cen (promocje)
  • opinie i komentarze
  • reklamacje
  • funkcjonowania platform handlowych
  • tre艣ci i us艂ugi cyfrowe
  • um贸w zawieranych poza lokalem przedsi臋biorstwa

Maj膮c na wzgl臋dzie dostosowanie si臋 do nowo obowi膮zuj膮cych przepis贸w firmy prowadz膮ce sklepy internetowe b臋d膮 musia艂y przygotowa膰 aktualizacje regulamin贸w sklepowych oraz dokona膰 niezb臋dnych zmian w u偶ywanym oprogramowaniu e-commerce.

e-sklep
Obni偶ki cen (promocje)

Jedn膮 z najwa偶niejszych wprowadzonych zmian jest obowi膮zek na艂o偶ony na firmy w zakresie prezentowania promocji klientom. Od stycznia przedsi臋biorcy s膮 zobowi膮zani do informowania o najni偶szej cenie us艂ugi lub produktu z ostatnich 30 dni przed rozpocz臋ciem promocji. Celem wprowadzenia takiego przepisu jest ochrona konsumenta przed sztucznym zawy偶aniem cen przed organizowanymi promocjami zar贸wno przez sklepy stacjonarne jak i platformy internetowe.

Opinie (rekomendacje)

Ka偶dy przedsi臋biorca, kt贸ry udost臋pnia 聽na swojej stronie opinie b膮d藕 rekomendacje dotycz膮ce produkt贸w, b臋dzie musia艂 informowa膰 w jaki spos贸b weryfikuje ich autentyczno艣膰, czyli jak sprawdza, czy opinia pochodzi od osoby, kt贸ra faktycznie kupi艂a dany produkt lub skorzysta艂a z us艂ugi. Taki przepis ma na celu ukr贸ci膰 kupowanie opinii czy wystawianie negatywnych opinii przez konkurencj臋.

Reklamacje

Najwa偶niejsze zmiany w zakresie reklamacji na towary zakupione po 01.01.2023:

  • skr贸cenie czasu ich rozpatrywania przez sprzedawc臋 z 30 na 14 dni
  • wyd艂u偶enie obowi膮zywania r臋kojmi z 1 roku do 2 lat
  • brak mo偶liwo艣ci wy艂膮czenia r臋kojmi w聽stosunku do聽jednoosobowych przedsi臋biorc贸w na聽prawach konsumenta.

Nast膮pi艂a te偶 zmiana hierarchii 偶膮da艅 reklamacyjnych – w聽pierwszej kolejno艣ci naprawa lub wymiana, a聽dopiero potem obni偶enie ceny lub odst膮pienie od聽umowy. Gwarancja natomiast nie b臋dzie mog艂a by膰 mniej korzystna ni偶 reklamacja na聽podstawie ustawy.

Platformy handlowe (marketplace)

Do nowych obowi膮zk贸w platform handlowych nale偶y informowanie w聽jaki spos贸b s膮聽tworzone rankingi ofert oraz na聽podstawie jakich kryteri贸w nast臋puje plasowanie produkt贸w. Wprowadzono te偶 konieczno艣膰 podania w widocznym miejscu, czy sprzedawca jest przedsi臋biorc膮, czy osob膮 fizyczn膮 (dotyczy to zar贸wno w艂asnej platformy, jak i dzia艂ania na dowolnym marketplace), a tak偶e wskazania, kto odpowiada za聽realizacj臋 praw nabywcy.

Tre艣ci i聽us艂ugi cyfrowe

Od 1 stycznia 2023 obowi膮zuje nowy typ umowy nazwanej 鈥 umowa o聽dostarczanie tre艣ci lub us艂ugi cyfrowej. Na przedsi臋biorc贸w na艂o偶ono obowi膮zek aktualizacji oraz odpowiedzialno艣膰 za聽zgodno艣膰 z聽wersj膮 pr贸bn膮 lub zapowiedzi膮. Tre艣ci i聽us艂ugi cyfrowe b臋dzie mo偶na te偶 reklamowa膰 podobnie jak produkty.

Umowy zawierane poza lokalem przedsi臋biorstwa

Nowym regulacjom poddano r贸wnie偶 umowy zawierane podczas wycieczek czy pokaz贸w. Nast膮pi艂o wyd艂u偶enie terminu odst膮pienia od tak zawartej umowy na okres 30 dni i dopiero po up艂ywie tego czasu przedsi臋biorca b臋dzie m贸g艂 przyj膮膰 p艂atno艣膰 wynikaj膮c膮 z umowy. Wprowadzono r贸wnie偶 zapis, 偶e umowy dotycz膮ce us艂ug finansowych nie mog膮 ju偶 by膰 zawierane podczas pokazu czy wycieczki.

e-commerce_zmiany

Szereg zmian i nowych przepis贸w, wymusza na firmach prowadz膮cych sklepy internetowe wiele aktualizacji nie tylko organizacyjnych, ale r贸wnie偶 wynikaj膮cych z wymog贸w stawianym technologiom. Od 1 stycznia konieczna jest aktualizacja oprogramowania je艣li chodzi o pokazywanie najni偶szej ceny produktu na przestrzeni ostatnich 30dni przed promocj膮, czy umieszczanie jedynie zweryfikowanych komentarzy i opinii. Za takie zmiany powinna odpowiada膰 firma dostarczaj膮ca system. Jest to jeden z przyk艂ad贸w pokazuj膮cych jak istotny jest wyb贸r odpowiedniej platformy do prowadzenia sklepu internetowego i samego dostawcy.

鈥瀍-Sklep Humansoft wdro偶yli艣my w marcu 2020 r. Od tej pory zrealizowali艣my za jego pomoc膮 i BaseLinker ponad 27 tysi臋cy zam贸wie艅. Klienci zadowoleni s膮 z naszej szybkiej i profesjonalnej obs艂ugi, a my z wyboru sklepu internetowego, kt贸ry nas w tym wspiera.鈥

Bogdan Maci膮g, W艂a艣ciciel Lider Hurt

 

Je艣li szukasz nowoczesnego sklepu internetowego dla swojej firmy, dowiedz si臋 wi臋cej o e-sklepie od Humansoft.

kamila pacholec
Kamila Pacholec

Kierownik Dzia艂u E-commerce

Z firm膮 Humansoft zwi膮zana jest od 2016 roku. Zajmuje si臋 sprzeda偶膮 i wdro偶eniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdra偶a w 艣cis艂ej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udzia艂 w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bie偶膮co 艣ledzi zmiany w przepisach dotycz膮ce obu rozwi膮za艅. Na co dzie艅 wsp贸艂pracuje z zespo艂em programist贸w oraz wdro偶eniowc贸w, jak r贸wnie偶 z Partnerami Biznesowymi Humansoft.

Zobacz wszystkie wpisy autora
Przeczytaj tak偶e
20 maja 2021
Dystrybucja Trade Sp. z o.o. 鈥 Hurtownia alkoholi wdra偶a system HermesSQL
Zobacz wi臋cej
29 sierpnia 2023
KSEF – Od 1 wrze艣nia 2023 r. nowa struktura e-faktury!
Zobacz wi臋cej
16 lutego 2023
Esto艅ski CIT 2.0 鈥 Jakie zmiany wprowadzono od 1 stycznia 2023?
Zobacz wi臋cej