30 lat na rynku
09 lutego 2023
Zmiany w e-commerce 2023 i nowe przepisy dot. ochrony konsumenta
Humansoft Blog Zmiany w e-commerce 2023 i nowe przepisy dot. ochrony konsumenta
09 lutego 2023

Zmiany w e-commerce 2023 i nowe przepisy dot. ochrony konsumenta

Z dniem 1 stycznia 2023 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące praw konsumenta i sprzedaży internetowej. Konieczność dostosowania się do zmian wymusiło wprowadzenie postanowień 3 unijnych dyrektyw: dyrektywy towarowej, dyrektywy cyfrowej i dyrektywy omnibus.

Dyrektywa Omnibus została przyjęta na szczeblu unijnym jeszcze w 2019 r., jednak wdrażająca ją ustawa krajowa przeszła przez parlament dopiero niedawno. Nowe przepisy zostały ogłoszone 12 grudnia 2022 r., a obowiązują od 1 stycznia 2023 r.

Znowelizowane przepisy mają za zadanie ochronić interesy konsumenta podczas dokonywania zakupów, w tym zakupów w sklepach internetowych. Nakładają one szereg dodatkowych wymagań dla sprzedawców i prezentowanych przez nich ofert.

Zmiany dotyczą następujących kwestii:

  • obniżki cen (promocje)
  • opinie i komentarze
  • reklamacje
  • funkcjonowania platform handlowych
  • treści i usługi cyfrowe
  • umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa

Mając na względzie dostosowanie się do nowo obowiązujących przepisów firmy prowadzące sklepy internetowe będą musiały przygotować aktualizacje regulaminów sklepowych oraz dokonać niezbędnych zmian w używanym oprogramowaniu e-commerce.

e-sklep
Obniżki cen (promocje)

Jedną z najważniejszych wprowadzonych zmian jest obowiązek nałożony na firmy w zakresie prezentowania promocji klientom. Od stycznia przedsiębiorcy są zobowiązani do informowania o najniższej cenie usługi lub produktu z ostatnich 30 dni przed rozpoczęciem promocji. Celem wprowadzenia takiego przepisu jest ochrona konsumenta przed sztucznym zawyżaniem cen przed organizowanymi promocjami zarówno przez sklepy stacjonarne jak i platformy internetowe.

Opinie (rekomendacje)

Każdy przedsiębiorca, który udostępnia  na swojej stronie opinie bądź rekomendacje dotyczące produktów, będzie musiał informować w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, czyli jak sprawdza, czy opinia pochodzi od osoby, która faktycznie kupiła dany produkt lub skorzystała z usługi. Taki przepis ma na celu ukrócić kupowanie opinii czy wystawianie negatywnych opinii przez konkurencję.

Reklamacje

Najważniejsze zmiany w zakresie reklamacji na towary zakupione po 01.01.2023:

  • skrócenie czasu ich rozpatrywania przez sprzedawcę z 30 na 14 dni
  • wydłużenie obowiązywania rękojmi z 1 roku do 2 lat
  • brak możliwości wyłączenia rękojmi w stosunku do jednoosobowych przedsiębiorców na prawach konsumenta.

Nastąpiła też zmiana hierarchii żądań reklamacyjnych – w pierwszej kolejności naprawa lub wymiana, a dopiero potem obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy. Gwarancja natomiast nie będzie mogła być mniej korzystna niż reklamacja na podstawie ustawy.

Platformy handlowe (marketplace)

Do nowych obowiązków platform handlowych należy informowanie w jaki sposób są tworzone rankingi ofert oraz na podstawie jakich kryteriów następuje plasowanie produktów. Wprowadzono też konieczność podania w widocznym miejscu, czy sprzedawca jest przedsiębiorcą, czy osobą fizyczną (dotyczy to zarówno własnej platformy, jak i działania na dowolnym marketplace), a także wskazania, kto odpowiada za realizację praw nabywcy.

Treści i usługi cyfrowe

Od 1 stycznia 2023 obowiązuje nowy typ umowy nazwanej – umowa o dostarczanie treści lub usługi cyfrowej. Na przedsiębiorców nałożono obowiązek aktualizacji oraz odpowiedzialność za zgodność z wersją próbną lub zapowiedzią. Treści i usługi cyfrowe będzie można też reklamować podobnie jak produkty.

Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa

Nowym regulacjom poddano również umowy zawierane podczas wycieczek czy pokazów. Nastąpiło wydłużenie terminu odstąpienia od tak zawartej umowy na okres 30 dni i dopiero po upływie tego czasu przedsiębiorca będzie mógł przyjąć płatność wynikającą z umowy. Wprowadzono również zapis, że umowy dotyczące usług finansowych nie mogą już być zawierane podczas pokazu czy wycieczki.

e-commerce_zmiany

Szereg zmian i nowych przepisów, wymusza na firmach prowadzących sklepy internetowe wiele aktualizacji nie tylko organizacyjnych, ale również wynikających z wymogów stawianym technologiom. Od 1 stycznia konieczna jest aktualizacja oprogramowania jeśli chodzi o pokazywanie najniższej ceny produktu na przestrzeni ostatnich 30dni przed promocją, czy umieszczanie jedynie zweryfikowanych komentarzy i opinii. Za takie zmiany powinna odpowiadać firma dostarczająca system. Jest to jeden z przykładów pokazujących jak istotny jest wybór odpowiedniej platformy do prowadzenia sklepu internetowego i samego dostawcy.

„e-Sklep Humansoft wdrożyliśmy w marcu 2020 r. Od tej pory zrealizowaliśmy za jego pomocą i BaseLinker ponad 27 tysięcy zamówień. Klienci zadowoleni są z naszej szybkiej i profesjonalnej obsługi, a my z wyboru sklepu internetowego, który nas w tym wspiera.”

Bogdan Maciąg, Właściciel Lider Hurt

 

Jeśli szukasz nowoczesnego sklepu internetowego dla swojej firmy, dowiedz się więcej o e-sklepie od Humansoft.

kamila pacholec
Kamila Pacholec

Kierownik Działu E-commerce

Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.

Zobacz wszystkie wpisy autora
Przeczytaj także
19 lutego 2024
E-commerce: Jakie znaczenie mają opinie i jak je pozyskać?
Zobacz więcej
25 marca 2024
Humansoft na Konferencji – Praktycznie o systemach ERP. Wyzwania w dobie przemysłu 4.0.
Zobacz więcej
14 kwietnia 2018
RODO w systemach Humansoft
Zobacz więcej