Jak efektywnie analizować wyniki sprzedaży?
W dobie wszechobecnego internetu i powszechnej informatyzacji dostęp do informacji jest łatwiejszy niż kiedykolwiek wcześniej.
Coraz większe zasoby danych są przechowywane i przetwarzane w systemach informatycznych. Niekorzystanie z wiedzy w nich zawartej jest równoznaczne z wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Dziś strategiczne znaczenie dla wielu firm i organizacji ma szybkie dotarcie do kluczowych informacji. Odpowiedzią na rosnące potrzeby w tym zakresie jest szybki rozwój technologii informatycznych wspomagających analizy biznesowe.
Potrzeby analityczne w biznesie są bardzo różne. Firmy analizują tym więcej im więcej danych mają zgromadzonych w swoich systemach. Przedsiębiorcy zwiększając swoją konkurencyjność na rynku prześcigają się w zdobywaniu wiedzy, która ma im pomóc w dostarczeniu klientom takich produktów i usług, aby zagwarantować sobie wzrost sprzedaży. Zatem zapotrzebowanie na systemy analityczne ciągle rośnie. Razem z nim rosną wymagania stawiane aplikacjom analitycznym. Kluczowe jest, aby obsługiwały one generowanie raportów i zestawień bez ograniczeń czasowych i bez względu na wolumen danych, najlepiej przeliczając dane w czasie rzeczywistym.
Szybkość dotarcia do informacji jest bowiem bardzo ważna. Istotna jest także ekonomia wytworzenia i utrzymania rozwiązania, a także jego opłacalność. Jeśli aplikacje analityczne mają dużą elastyczność, bogatą funkcjonalność i nie ograniczają użytkowników w zakresie możliwości eksploracji danych to chcą oni ich używać. Ponieważ trafne analizy pozwalają firmom zdobywać przewagę konkurencyjną, wybór i wdrożenie właściwego systemu analitycznego są bardzo ważne.
Dla potrzeb stałego zwiększania wyników sprzedaży coraz więcej przedsiębiorstw używa platformy analitycznej Qlik. Perspektywa patrzenia na dane poprzez dowolną liczbę wymiarów analitycznych opisujących produkty, klientów czy regiony, w aplikacjach Qlik, pozwala w krótkim czasie i w prosty sposób docierać do pożądanych informacji.
ANALIZY NA ŻĄDANIE
W aplikacjach Qlik użytkownik przegląda dane w czasie rzeczywistym. Chcąc oglądać określony zakres wyników zaznacza na ekranie interesujące go obszary. W tym samym momencie wartości na wykresach i w tabelkach zostają przeliczone aby odzwierciedlić aktualny wybór. Czas odpowiedzi na wybraną selekcję danych w aplikacji wynosi najczęściej mniej niż sekundę.
WDROŻENIA BI W NIESPEŁNA TYDZIEŃ
Średni czas wdrożenia aplikacji Qlik trwa kilka tygodni. W pełni funkcjonalne prototypy aplikacji Qlik powstają już w kilka godzin, a użytkownicy od razu oglądają w nich swoje dane. Używanie systemów Business Intelligence ma za zadanie zwiększać konkurencyjność przedsiębiorstw. Istotna jest więc ekonomia wytworzenia i utrzymania rozwiązania, a także jego opłacalność.
QLIK TO ANALIZA DANYCH W WIELU OBSZARACH
SPRZEDAŻ
Szefowie działów sprzedaży mogą analizować wyniki sprzedaży według wielu różnych parametrów, takich jak atrybuty towaru, rodzaje i lokalizację sklepów oraz ich otoczenie. Bez znaczenia jest ilość danych, dzięki czemu Qlik doskonale nadaje się do analizowania niemalże nieograniczonych wolumenów danych jednostkowych. Pozwala analizować dynamikę trendów rynkowych, a także zwiększa precyzję planowania i prognozowania sprzedaży. Duża elastyczność narzędzia powoduje, iż te same analizy mogą być wykonywane nie tylko lokalnie w siedzibie przedsiębiorstwa ale również zdalnie na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony czy tablety używane np. przez przedstawicieli handlowych czy menadżerów regionalnych. Pomaga to zwiększyć produktywność kanałów sprzedaży i szybciej reagować na zmieniające się warunki rynkowe.
MARKETING
Qlik pomaga działom marketingu uzyskać lepsze informacje na temat grup klientów, popytu na określone produkty i efektywności kampanii marketingowych. Firmy mogą dzięki temu lepiej identyfikować rynki oraz docelowych odbiorców osiągając tym samym przewagę konkurencyjną. Qlik dostarcza informacji potrzebnych do przeprowadzenia kampanii oraz promocji tworzących ofertę najlepiej zaspokajającą potrzeby klientów. Jednocześnie przyczynia się do utrwalania w ich świadomości informacji o sprzedawanych produktach oraz markach.
MERCHANDISING
Qlik umożliwia zespołom zajmującym się promocją towarów trafne planowanie rozmieszczenia produktów na odpowiednich miejscach sprzedażowych. Dostarcza sprzedawcom detalicznym i hurtowym bieżących informacji pomagających w ocenie efektywności dostaw oraz trafności polityki cenowej. Używanie aplikacji Qlik pozwala zwiększać wolumen sprzedaży oraz marży, w efekcie ma wpływ na osiągany zysk. Dzięki Qlik zespoły odpowiedzialne za promocje produktów uzyskują pełną wiedzę o zapotrzebowaniu na konkretne towary i możliwości ustalania ich cen. Daje im to szansę szybkiego reagowania na potrzeby klientów dotyczące danego kanału sprzedaży, kategorii produktowej oraz sezonowości.
KANAŁY SPRZEDAŻY
Qlik tworzy swoistą bramę do informacji spływających z działów sprzedaży, centrów obsługi klienta czy też internetowych kanałów sprzedaży. Qlik daje nam niespotykane możliwości integracji wielu różnych źródeł danych i śledzenia na bieżąco napływających z nich informacji, a tym samym identyfikacji obszarów potencjalnego zwiększenia zysków. Czy będą to analizy biznesowe możliwych strat, czy też trendów rynkowych, oceny zachowania klientów czy ocena kosztów usług serwisowych, użytkownicy mogą w sposób interaktywny drążyć wyniki. Odkrywają dzięki temu potencjalne możliwości redukcji kosztów operacyjnych oraz optymalizacji zysków i zwiększania wydajności.
ŁAŃCUCH DOSTAW
Qlik oferuje rozwiązania do analizy łańcucha dostaw dla odbiorców potrzebujących planowania i prognozowania procesów realizowanych w dystrybucji, logistyce i magazynowaniu. Używając Qlik, do śledzenia planów kupców, menadżerowie mogą dokładnie racjonalizować zakupy, ustanawiać progi do zwiększania poziomów rabatowych u dostawców i zarządzać skutecznością negocjacji. Poprzez monitorowanie sprzedaży oraz kosztów dostaw, kadra menadżerska z większą łatwością może analizować różne scenariusze zwiększające efektywność procesów magazynowania, dystrybucji i logistyki minimalizując całkowite koszty łańcucha dostaw. Użytkownicy mogą przewidywać wpływ wycofania określonych produktów, uszkodzeń oraz strat sezonowych i minimalizować związane z nimi koszty.
FINANSE
Z Qlik dyrektorzy finansowi mogą na wiele sposobów przyglądać się kosztom, wykrywać nieefektywne procesy oraz identyfikować obszary potencjalnych oszczędności. W analizach Qlik prezentowane są bieżące dane. Qlik wymiernie wspomaga rozliczanie efektów działalności przedsiębiorstw.
W analizach w jednym miejscu łączone są kategorie rachunkowości zarządczej i rachunkowości finansowej. Klienci zyskują możliwość podziału kosztów na stałe i zmienne przy zachowaniu ich korelacji z układem kalkulacyjnym wyniku finansowego, przedstawiającym miejsca powstawania poszczególnych przychodów i kosztów jak również z układem rodzajowym, prezentującym szczegółowo różne rodzaje kosztów. Analizowane są kluczowe wskaźniki, które mają wpływ na wynik finansowy.
IT
Menadżerowie IT mają możliwość wykonywania analiz wykorzystania istniejących w przedsiębiorstwie systemów oraz rentowności umów serwisowych, a także optymalizować wykorzystanie posiadanych licencji oraz sprzętu. Qlik oferuje użytkownikom możliwość łatwego wykrywania zbędnych lub nieprawidłowych danych będących częstym problemem branży detalicznej i hurtowej oraz przygotowania efektywnych sposobów pozbycia się wspomnianych problemów. Dzięki niezwykle łatwym sposobom budowy aplikacji w Qlik analitycy mogą sami tworzyć nowe, dedykowane analizy biznesowe. Nie tylko poprawiają w ten sposób skuteczność zarządzania finansami przedsiębiorstwa, ale także odciążają dział IT z konieczności żmudnej produkcji zestawień.
Dzięki Qlik nasi klienci zyskują jedno źródło prawdy, bezpieczeństwo danych, pełną kontrolę nad tym jakie dane są udostępniane poszczególnym użytkowników.
Szukasz systemu BI dla swojej firmy? Zaproś nas na prezentację platformy BI Qlik!
Dyrektor Działu Business Intelligence oraz Członek Zarządu w firmie Humansoft.
Od ponad 20 lat związana zawodowo z branżą IT. Posiada 14-letnie doświadczenie w obszarze Business Intelligence. Koordynator wielu kompleksowych projektów wdrożeniowych systemów Business Intelligence dla firm z branży FMCG oraz sektora energetycznego, petrochemicznego i finansowego. Prelegentka i autorka wielu wystąpień i publikacji na temat Business Intelligence.