Faktura z odwróconym VATem, VAT odwrotne obciążenie, a Split Payment
Faktura VAT odwrotne obciążenie
W toku działalności gospodarczej, każda firma dokonuje zakupów i sprzedaży – zarówno towarów, jak i usług. VAT jest podatkiem od wartości dodanej, od towarów i usług. Ustawa o podatku VAT określa jasno, kto ma obowiązek zapłaty – to sprzedawca jest podatnikiem VAT i on ma obowiązek naliczenia podatku VAT od sprzedaży.
Z uwagi na specyfikę wielu usług oraz rodzajów towarów, wprowadzono mechanizm odwrotnego obciążenia. Korzystało z tego wielu przedsiębiorców, lecz od listopada 2019 nastąpiły istotne zmiany. Czym jest odwrotne obciążenie i jaka jest przyszłość firm korzystających z niego?
Faktura z odwróconym VATem – co to jest?
Odwrotne obciążenie, zwane również odwróconym VATem, jest po prostu przeniesieniem obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług ze sprzedawcy na nabywcę. Taki zabieg jest możliwy w wypadku transakcji handlowych wewnątrz kraju lub podczas sprzedaży towarów i usług – określonym w ustawie – zagranicznym podmiotom.
Aby faktura z odwróconym VATem była prawidłowa, transakcja nie może dotyczyć towarów zwolnionych z opodatkowania od towarów i usług. Dotyczy to również przedmiotu transakcji – do 31.10.2019 musiały to być towary zamieszczone w załączniku nr 11 do ustawy, żeby mógł zostać zastosowany odwrócony VAT. Faktura zawierająca odwrotne obciążenie ma określony wzór. W obecnej chwili ddwrotne obciążenie pozostało tylko dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wykorzystując w swojej firmie program HermesSQL obsługujący dział Finansów i księgowości, w łatwy i szybki sposób wystawisz fakturę z odwróconym VATem, a także automatycznie go rozliczysz. Możesz wypróbować darmową wersję demonstracyjną na stronie Humansoft.pl. Oprogramowanie oferowane przez dostawcę będzie także świetnym wyborem w świetle nadchodzących zmian w systemie podatkowym.
Sprawdź, co oferuje moduł Finanse i Księgowość HermesSQL
Koniec z odwróconym VATem? Split Payment obowiązkowy dla przedsiębiorców?
Odwrotne obciążenie zostało od 1 listopada 2019 roku zastąpione obowiązkiem Split Payment.
Split Payment jest podziałem płatności, na którym ucierpią zwłaszcza sprzedawcy – tak przyznaje sam ustawodawca. Nowelizacja ustawy sprawi, że sprzedawca nie będzie mógł operować całą kwotą brutto za sprzedany towar lub usługę. W przeciwieństwie do odwróconego obciążenia, podatek VAT nie trafi na jego konto, tylko na specjalnie wydzielone konto prowadzone przez bank. W ten sposób, sprzedawca ma do dyspozycji tylko kwotę netto zapłaconą przez nabywcę.
Taka zmiana ma dotyczyć tylko transakcji z kwotami powyżej 15 tysięcy złotych, w branżach określonych jako wrażliwe. Takimi według ustawodawcy są branże zajmujące się obrotem stalą, złomem, sprzętem elektronicznym, metalami niezależnymi oraz paliwami, czyli te z załącznika Nr 15 do ustawy. Usunięcie odwróconego VATu ma zapobiec wyłudzeniom podatkowym.
Co zrobić, gdy faktura została wystawiona z 23% stawką VAT zamiast odwrotnego obciążenia?
W natłoku obowiązków oraz skomplikowanych przepisów określających, kiedy ma zostać wystawiona faktura z odwróconym VATem, pojawiają się błędy. Najczęstszym jest wystawienie przez sprzedawcę faktury ze stawką podatku VAT w wysokości 23%. Co przedsiębiorca może zrobić w takiej sytuacji?
W obowiązku sprzedawcy leży wystawienie faktury korygującej, zmieniającej wysokość stawki podatku, jaki posiada oryginalna faktura VAT. Odwrotne obciążenie – to adnotacja, którą również powinien zawrzeć na fakturze korygującej. Zmiana stawki podatku sprowadza się do wpisania na fakturze „NP” w miejsce błędnej stawki „23%” bądź wprowadzenia stawki 23% zamiast „NP.”. Posługując się programem finansowo-księgowym HermesSQL, korektę faktury z odwrotnym obciążeniem wykonasz automatycznie i szybko. Możesz także wypróbować przygotowany do obsługi split payment program HermesSQL lub Corax dedykowany do obsługi mniejszych firm.
Szukasz programu do zarządzania firmą obsługującego finanse i księgowość?
Dyrektor Działu Wdrożeń
Od blisko 14 lat związana z rynkiem systemów ERP. Od 2015 pełni funkcje Dyrektora Działu Wdrożeń w firmie Humansoft, w której łącznie przepracowała ponad 12 lat.
Początkowo zajmowała stanowisko specjalisty ds. wdrożeń systemu ERP, głównie prowadząc wdrożenia modułów finansowo-księgowych, kadrowo-płacowych oraz handlowo-magazynowych. Obecnie jako Dyrektor Działu Wdrożeń koordynuje i nadzoruje realizację bieżących projektów wdrożeniowych oraz odpowiada za ofertę usług powdrożeniowych. Pełni również funkcję Product managera modułów finansowo-księgowych.
W swoim dorobku posiada także liczne wystąpienia na konferencjach branżowych oraz spotkaniach biznesowych organizowanych dla sieci handlowej Humansoft. Ukończyła szkolenia z zakresu tematyki finansowo-księgowej i kadrowo-płacowej. Posiada umiejętności Księgowego Bilansisty.