E-commerce: Opcje dostawy – co wybierają klienci? Dane z badania Gemius
Klienci lubią mieć wybór. Tyczy się to zarówno produktów jakie chcą zakupić jak i opcji wysyłki ich zamówienia. Możliwość wyboru dogodnego dla siebie sposobu dostawy zmniejsza ryzyko tzw. porzuconych koszyków.
Klient po pierwsze chce otrzymać swoje zamówienie jak najszybciej, a po drugie nie mieć problemu z jego odbiorem. Preferencje w zakresie dostawy są bardzo różne, gdyż możliwości jest coraz więcej. Niestety nie da się przewidzieć upodobań wszystkich klientów dlatego warto dowiedzieć się jakie opcje cieszą się największą popularnością i wprowadzić je jako pierwsze.
Oczekiwania klientów dotyczące wysyłki
Bardzo istotną sprawą przy otwieraniu e-sklepu jest ustalenie kwestii związanych z wysyłką zakupionych produktów.
Obecnie każdy może i chce mieć wybór formy dostawy, która najlepiej będzie odpowiadać jego potrzebom. Wygoda odbioru przesyłki, bliskość poczty, „paczkomatu” czy punktu odbioru potrafi zdecydować o wyborze danej formy odbioru zamówienia.
Klienci zaczęli również bardziej zwracać uwagę na to kiedy otrzymają produkty i uzależniać od tego wybór sklepu internetowego. Warto więc zaproponować klientom różne możliwości dostawy, gdyż może to znacząco zwiększyć konwersję w sklepie internetowym i przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
Formy dostawy motywujące do e-zakupów
Badanie rynku e-commerce wykonane przez Gemius wskazało, jakie formy dostawy najbardziej zachęcają do dokonania zakupów online. Preferowane formy płatności przedstawiamy na wykresie.
Ważnym czynnikiem decyzyjnym związanym z dostawą jest czas jej trwania. Możliwość otrzymania produktów do 12h jest w stanie zmotywować aż 87% klientów. Natomiast dostawa do 36h motywuje 35% badanych.
W wyborze sklepu internetowego dla konsumentów duże znaczenie ma koszt dostawy. Blisko 80% klientów oczekuje, że po zrobieniu zakupów powyżej 300zł otrzyma wysyłkę w gratisie. W tym przypadku darmowej dostawy jej forma nie ma już znaczenia.
Koszt dostawy do 10zł jest uznawany za akceptowalny, natomiast mało kto chce płacić więcej. Warto więc rozważyć próg zakupów, od którego przesyłka jest darmowa. Po pierwsze podbija to wielkość zamówień do poziomu darmowej wysyłki, a po drugie zachęca do częstszego robienia zakupów online.
Oczekiwania klientów względem zwrotu
Zdarzają się sytuacje, że zamówiony towar nie spełnia oczekiwań klienta. Wtedy kupujący ma ustawowo 14 dni na zwrot zakupionych przez internet towarów i to bez podania przyczyny.
Klienci sklepów online oczekują nie tylko możliwości darmowego zwrotu produktów, ale także darmowego odesłania nietrafionych zakupów.
*źródło: Gemius
Opcją, która dodatkowo motywuje do zakupu jest także dłuższy czas na dokonanie zwrotu produktów zakupionych online niż w sklepach stacjonarnych.
Właściciel sklepu online może także zdecydować się na wydłużenie okresu zwrotu zakupionych towarów do 30, a nawet 100 dni. Należy jednak pamiętać, że brak informacji o możliwości odstąpienia od umowy automatycznie wydłuża ten czas do 365 dni.
Jak zorganizować wysyłki w sklepie internetowym?
Najkorzystniej jest podpisać umowę lub wykupić abonament na przesyłki w wybranych firmach kurierskich. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom takim jak integracja z sklepem internetowym, w jednym miejscu uzyskuje się dostęp do dokumentów przewozowych, sprawdzania statusu i historii przesyłek oraz możliwości zamówienia kuriera po odbiór paczek.
Wybierając sklep interentowy należy zwrócić uwagę, aby posiadał integrację z firmami kurierskimi co uprości i zautomatyzuje proces realizacji zamówień. Znacząco zmniejszy też prawdopodobieństwo na wystąpienie błędów przy przepisywaniu danych z zamówienia. Dzięki stałej wymianie danych między systemami efektywność pracy znacząco wzrasta, a klienci szybciej otrzymują swoje zamówienia.
Podsumowanie
Należy pamiętać, że klient dokonując zakupów online kupuje także usługę dostawy. Jeśli będzie zadowolony ze sposobu zapakowania produktów oraz szybko otrzyma przesyłkę jest duża szansa, że wróci po kolejne zakupy. Oferowanie różnych form dostawy pozwala sprostać wielu indywidualnym preferencjom i podnosi szanse na sprzedaż. Im więcej opcji, tym większa szansa, że trafimy z ofertą do szerszego grona klientów.
Szukasz nowoczesnego sklepu internetowego? Dowiedz się więcej o e-Sklepie od Humansoft.
Kierownik Działu E-commerce
Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.