30 lat na rynku
02 marca 2023
Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy? Dane z raportów.
Strona główna Blog Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy? Dane z raportów.
02 marca 2023

Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy? Dane z raportów.

Sprzedaż kanałami tradycyjnymi zaczyna być w obecnych czasach już niewystarczająca. Coraz więcej klientów oczekuje, że ich ulubione produkty będą dostępne także w sklepach internetowych.

Powszechność dostępu do Internetu i ostatnie wydarzenia na świecie sprawiły, że zakupy online zagościły na dobre w nawykach wielu osób. W Internecie można kupić dosłownie wszystko. Począwszy od artykułów spożywczych, poprzez ubrania, sprzęt AGD, a nawet meble czy maszyny. W Internecie konsumenci sprawdzają opinie, porównują ceny, szukają dodatkowych informacji o produktach. Internauci cenią zakupy w e-sklepach ze względu na wygodę i oszczędność czasu.

Dane z raportów – co mówią fakty?

Jak podają najnowsze raporty rynku e-commerce, aż 87% internautów kupuje online, co oznacza 3% wzrost rok do roku i stanowi aż 15% wzrost do czasów z przed pandemii. Ostatnie czasy znacząco zmieniły zachowania zakupowe Polaków i coraz więcej osób decyduje się na zakupy online.

Wzrosła również częstotliwość zakupów online – 61% e-klientów kupuje już od 2 do 5 razy w miesiącu a 16% ponad 5 razy w miesiącu. Wzrosła także wielkość e-koszyków. Jednorazowe wydatki powyżej 500zł deklaruje obecnie 9% konsumentów, a rok temu było ich zaledwie 2%.

79% konsumentów kupujących w sieci zakupy online uważa za bardziej optymalne niż w tradycyjnych sklepach stacjonarnych.

Sklep internetowy – jakie są korzyści?

Otwarcie sklepu internetowego to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży, poszerzenie bazy klientów oraz wykorzystanie możliwości marketingu internetowego i reklamy. Jest to również skuteczny sposób na stworzenie bardziej bezpośredniego połączenia z klientami, ponieważ można łatwo dostarczać im pomocnych informacji, odpowiadać na ich potrzeby i informować ich na bieżąco o nowych produktach lub usługach. Dzięki sklepowi internetowemu dotrzesz do nieograniczonej ilości klientów, co pomoże rozwijać sprzedaż i zwiększać zyski. Wreszcie, sklep internetowy jest stosunkowo niedrogi (w konfiguracji i utrzymaniu) w stosunku do prowadzania tradycyjnego sklepu, więc możesz zacząć szybko i przy minimalnych kosztach.

Poniżej znajdziesz główne zalety posiadania sklepu internetowego.

  • sprzedaż 24 h na dobę, 365 dni w roku
  • możliwość dotarcia do większej ilości klientów niż w modelu tradycyjnym
  • dostęp do rynku światowego
  • sprzedaż wielokanałowa poprzez BaseLinker (np. Allegro, Amazon, Empik)
  • bogata wiedza o konsumentach – analityka internetowa
  • możliwość ominięcia łańcucha pośredników
  • redukcja kosztów obsługi zamówień w stosunku do tradycyjnego handlu
  • większa jednorazowa sprzedaż, dzięki narzędziom zwiększającym wartość koszyka (np. mechanizm automatycznego wyświetlania produktów komplementarnych)
  • wyższe zyski – przy niższych kosztach ogólnych i szerszym zasięgu
  • niska bariera wejścia na rynek
  • niskie koszty marketingu e-commerce
online shopping
Dlaczego wolimy zakupy online?

Klienci lubią kupować online, ponieważ jest to wygodny i szybki sposób na zakup produktów i usług. Zdalna transakcja jest wygodna, ponieważ nie wymaga wychodzenia z domu, a także daje możliwość porównania cen różnych produktów i poznania recenzji użytkowników. Dodatkowo, klienci mają dostęp do szerszego wyboru towarów i usług, niż w tradycyjnych sklepach. Wiele sklepów online oferuje także bezpłatną wysyłkę lub zniżki na zakupy powyżej określonej kwoty. Zakupy online są często tańsze, ponieważ sklepy internetowe nie muszą ponosić kosztów wynajmu sklepu i zatrudniania pracowników.

Według raportów e-klienci cenią najbardziej:

e-sklep
Najistotniejsze powody, dla których klienci kupują online:
  • możliwość zrobienia zakupów przez całą dobę
  • oszczędność czasu – nie trzeba krążyć po sklepach
  • nieograniczony czas wyboru
  • wygoda i komfort
  • podpowiedź co inni klienci kupili razem z danym produktem
  • możliwość porównywania konkurencyjnych ofert
  • dostęp do oferty sklepów na całym świecie
  • dostęp do szerszego asortymentu produktów
  • możliwość wyszukiwania towarów wedle ustalonego kryterium
  • opinie klientów o produkcie lub usłudze
  • dostęp do dodatkowych materiałów informacyjnych o produkcie – np. wideo prezentacyjne
  • często oferta online jest atrakcyjniejsza niż w sklepach stacjonarnych
  • dostawa do domu w przypadku dużych gabarytów
  • możliwość odbioru w dowolnym czasie z paczkomatu

Wg raportów konsumenci, którzy robią zakupy online:

e-zakupy
e-Commerce – rynek, na którym warto być!

E-commerce jest obecnie jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków na świecie. Rośnie zarówno liczba konsumentów jak i ilość e-sklepów. Internet ma niemal nieograniczony zasięg w porównaniu do sprzedaży stacjonarnej, co pozwala dotrzeć do większej ilości klientów, w tym do klientów zagranicznych. Jak pokazują powyższe dane Polacy coraz chętniej kupują przez Internet i to zarówno w kwestii zakupów B2C i B2B. Jest to ogromny rynek, na którym warto być.

Biorąc pod uwagę aktualne trendy wśród konsumentów warto rozważyć rozpoczęcie sprzedaży przez Internet. Otworzenie i prowadzenie sklepu internetowego nie musi wiązać się z wysokimi kosztami, a może stanowić dodatkowy sposób nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na promocję produktów i lepsze poznanie konsumentów.

Źródła:

  • Omni-commerce. Kupuję wygodnie – Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute
  • „E-Commerce w Polsce” – Raport Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska
Chcesz zacząć sprzedawać online?
kamila pacholec
Kamila Pacholec

Kierownik Działu E-commerce

Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.

Zobacz wszystkie wpisy autora
Przeczytaj także
05 lipca 2022
Qlik dwunasty raz liderem według Raportu Gartner Magic Quadrant 2022
Zobacz więcej
21 lutego 2023
Automatyczny zapis do PPK w 2023 roku
Zobacz więcej
14 maja 2020
Koniec bezpłatnej wersji Qlik Sense Desktop oraz Qlik Sense Cloud Basic
Zobacz więcej