Bilans analityczny, pasywa, aktywa, bilans otwarcia, konta bilansowe
Bilans otwarcia i zamknięcia
Podstawowe pojęcie, nieodłączny element każdej firmy i jednoosobowych działalności gospodarczych – bilans. Definicja mówi nam, że jest on zestawieniem aktywów i pasywów, czyli zasobów w kontroli jednostki oraz jej zobowiązań.
W firmie sporządzany jest bilans otwarcia oraz bilans zamknięcia – czyli zestawienie wspomnianych wcześniej aktywów i pasywów na pierwszy, a także ostatni dzień roku bilansowego. Z reguły jest to rok kalendarzowy. Istotna z punktu widzenia kierownika jednostki jest odpowiedź nie tylko na pytanie „co to jest bilans?”, ale też „jak czytać bilans?”.
Sprawdź, co oferuje moduł Finanse i Księgowość HermesSQL
Jak czytać bilans analityczny?
Podstawowa zasada jego tworzenia przyrównuje do siebie dwie pozycje – aktywa i pasywa. Bilans wymaga, by obie pozycje były sobie równe, pokazując dokładnie jakie zasoby majątkowe posiada jednostka, a także skąd wzięła na nie pieniądze.
Bilans jest nie tylko wymaganym elementem sprawozdania finansowego. Obowiązek jego sporządzania mają nawet małe firmy – bilans dla jednostek mikro zawiera mniej wyszczególnionych pozycji, lecz nadal trzeba go sporządzić na dzień otwarcia i zamknięcia roku. Odpowiednie czytanie bilansu zapewnia kadrze kierowniczej informacje o kondycji finansowej przedsiębiorstwa.
Jak czytać bilans? Aktywa mówią nam o majątku kontrolowanym przez nasze przedsiębiorstwo. Analizując strukturę aktywów, możemy np. określić czy firma dobrze zarządza zapasami lub środkami pieniężnymi – wskazuje na to struktura aktywów obrotowych. Ponadto, sama struktura aktywów, podzielona na aktywa trwałe i obrotowe, może dać firmie informację o płynności finansowej i strukturze majątku. Przykładowo, wysoki poziom należności może wskazywać na opóźnienia w płatnościach od kontrahentów.
Dodatkową wartość informacyjną będzie miał bilans analityczny. Jest to bilans porównujący zestawienie z tego roku z bilansami poprzednich lat. Wskazuje na procentowe zmiany i dynamikę zmian w strukturze majątku oraz zobowiązań jednostki. To dobry miernik tego, jak zmienia się forma działalności jednostki.
Jak zrobić bilans – aktywa i pasywa? Podajemy przykłady
Sporządzenie bilansu bywa dla firm kłopotliwe – zwłaszcza gdy przychodzi do ustalenia sumy bilansowej. Musi być ona równa po stronie aktywów i pasywów. Na szczęście, obecnie istnieją narzędzia, które pomogą Twojej firmie stworzyć bilans. Wzór i wpisywanie po kolei wartości na kartce papieru to przeszłość.
Wykorzystując oprogramowanie wspierające pracę działu finansowo – księgowego – jak na przykład HermesSQL lub Corax od firmy Humansoft – możemy w łatwy sposób stworzyć bilans otwarcia i zamknięcia.
Używając HermesSQL określisz wymagane sprawozdania finansowe, a potem automatycznie wygenerujesz aktywa i pasywa w bilansie oraz rachunek zysków i strat. Ponadto dostosujesz pod indywidualne potrzeby firmy plan kont bilansowych oraz konta analityczne. Nie martw się o sumę bilansową i stwórz bilans zamknięcia na czas z pomocą specjalistycznego oprogramowania księgowego.
Szukasz programu wspierającego pracę działu finansowo-księgowego?
Starszy specjalista ds. Sprzedaży i Wdrożeń
Z firmą Humansoft związana jest od 2012 roku. Specjalizuje się we wdrożeniach modułów finansowo-księgowych, kadrowo-płacowych, handlowo-magazynowych oraz produkcyjnych. Ukończyła kursy asystenta księgowego oraz obsługi kadrowo-płacowej organizowane przez Stowarzyszenie Księgowych w Radomiu. Prowadzi szkolenia oraz warsztaty dla klientów i sieci handlowej Humansoft związane z tematyką kadrowo-płacową i finansowo-księgową.