E-commerce: Jaki wpływ mają zdjęcia na sprzedaż w sklepie online?
Trzema kluczowymi czynnikami sukcesu w sprzedaży online są: opinie jakie zostawiają zadowoleni klienci, dobre jakościowo zdjęcia produktów i rzetelny opis produktu.
Klienci online niechętnie kupują produkty z ogłoszeń bez fotografii, nawet jeśli opis będzie niezwykle szczegółowy i malowniczy. Nikt przecież nie chce kupować tzw. „kota w worku”. Zdjęcia produktów pomagają więc zwiększyć, a nawet przykuć uwagę kupującego, wzbudzić jego zaufanie a także przełożyć się na współczynnik konwersji.
83% decyzji zakupowych podejmowanych jest w oparciu o fotografie produktów
Znane porzekadło mówi, że obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. W internecie działa ta sama zasada co w tradycyjnym sklepie. Klient najpierw widzi produkt/zdjęcie, a dopiero potem czyta opis lub zapoznaje się z danymi technicznymi.
Główne czynniki decyzji zakupowych
Z badania przeprowadzonego przez Field Agent jasno wynika, że do zakupu w sklepie online najlepiej przekonują zdjęcia i opisy produktów. Odpowiednio 83% i 82% ankietowanych wskazało je jako decydujący czynnik swoich decyzji zakupowych. Na trzecim miejscu znalazły się pozytywne opinie klientów o produktach z wynikiem 75%. Natomiast 2/3 ankietowanych sugeruje się średnią oceną produktu na tzw. 5 stopniowej skali gwiazdek. Porównywarki produktów i informacje zawarte w FAQ przemawiają do 45% respondentów. Najmniej, bo tylko blisko co 3 ankietowany, zaznaczył wideo produktowe i rekomendacje jako decydujące czynniki zakupu.
Ilość zdjęć a współczynnik konwersji
W obecnych czasach jedno zdjęcie produktu nie wystarczy. Wyniki analizy wpływu ilości fotografii produktów na konwersję przeprowadzona przez eBay Research Labs pokazują, że:
- oferty z jednym zdjęciem osiągają dwukrotnie wyższy współczynnik konwersji niż oferty bez zdjęć,
- a w porównaniu do ofert z jednym zdjęciem współczynnik konwersji podwaja się w przypadku ofert z dwoma zdjęciami.
Wniosek jest więc prosty – wraz ze wzrostem liczby zdjęć, wzrasta również prawdopodobieństwo sprzedaży produktu.
Jakie zdjęcia sprzedają?
Robiąc zakupy online kontakt z produktem jest mocno ograniczony, nie można go dotknąć, powąchać, sprawdzić jakość obrazu czy dźwięku, tak więc klienci online oczekują jak najwierniejszego odwzorowania cech produktu na fotografiach. Zdjęcia, które mają sprzedać dany towar muszą więc spełnić poniższe warunki:
- być wyraźne i ostre oraz w dobrej rozdzielczości
- ukazywać jak najwięcej detali i szczegółów
- przedstawiać każdą stronę produktu
- pokazać dostępne warianty produktu
Z przeprowadzonej przez Adobe w 2020 roku analizy wynika, że według 57% przebadanych osób – wysokiej jakości zdjęcia znacznie zwiększają komfort zakupów online.
Skutki i konsekwencje złych zdjęć
Niedokładne, niewyraźne czy przerobione fotografie zniechęcają do zakupów oraz w rezultacie skutkują wysokim odsetkiem zwrotów. Produkt, który nie spełnił oczekiwań, bo nie wygląda tak jak na zdjęciu, jest odsyłany. Klienci online mają ustawowe prawo do zwrotu i to bez podania przyczyny. W konsekwencji sklep otrzyma produkt z powrotem, a rozczarowany klient z większym prawdopodobieństwem, już nigdy do danego miejsca nie wróci. Co więcej, może także opublikować negatywną opinię o produkcie i sklepie.
54% kupujących stwierdziło, że niechętnie kupi produkt w sklepie, w którym wcześniej dokonali zwrotu – badania Salsify z 2017 roku
Dobre praktyki
Jeśli zdjęcia mają przyciągać klientów do sklepu internetowego i sprzedawać produkty, warto zastosować kilka poniższych zabiegów:
- zdjęcia powinny być ostre, w dobrej rozdzielczości, wyraźne na przyjemnym tle eksponującym walory produktu
- produkt powinien być pokazany z każdej strony z możliwie jak największą ilością szczegółów
- jeśli produkt występuje w różnych wersjach to one też powinny być przedstawione na zdjęciach
- niektóre produkty warto pokazać w warunkach użytkowania lub jakichś innych nietuzinkowych okolicznościach
- klient powinien mieć możliwość powiększenia zdjęcia
- rozdzielczość zdjęć nie może mieć negatywnego wpływu na szybkość ładowania się stron w sklepie internetowym
- zdjęcia produktów, gdzie kolor jest decydującym kryterium wyboru powinny zostać dodatkowo opisane lub oznaczone, np. kodem koloru albo opisem barwy
- większa liczba szczegółowych zdjęć przekłada się na mniejszą ilość zwrotów
zdjęcia w „dużych rozmiarach” podwajają współczynnik konwersji
Wnioski
Zdjęcia stanowią najważniejszą informację o produkcie, która ma bezpośredni wpływ na to czy klient otworzy kartę produktu. Jeżeli będą złej jakości i nie wyeksponują walorów towaru szanse, że klient dokona zakupu są małe.
Kierownik Działu E-commerce
Z firmą Humansoft związana jest od 2016 roku. Zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem sklepu internetowego oraz platformy B2B. Obie aplikacje wdraża w ścisłej integracji z systemem ERP. Bierze czynny udział w rozwoju sklepu internetowego oraz platformy B2B. Na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczące obu rozwiązań. Na co dzień współpracuje z zespołem programistów oraz wdrożeniowców, jak również z Partnerami Biznesowymi Humansoft.